Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 434
Copyright (C) HIX
2000-06-13
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX FILOZOFIA *** #431 (mind)  404 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX FILOZOFIA *** #431 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szervusztok!

Math irta:
> >Amit nem tudsz racionalisan megalapozni az erzelem?
> >Ezt hogyan alapozod meg? Ha a racionalison tulira szamodra nem
> >megismerheto, nem letezo, akkor az a valami azonosithato szamodra
> >erzelemkent? Akkor is ha nem tudsz rola semmit sem mondani a racio
> szabta
> >korlatok miatt? Vagy megis van valami tapasztalatod az "erzelmekrol"?
> Ha
> >van, hogyan alapozod meg?
> itt keversz egy szintet es egy metaszintet. van mondjuk egy
> meggyozodes,a mit szavakba lehet foglalni ugy, hogy "meg vagyok gyozodve
> rola, hogy a Hold kerek". A kerdes, hogy ezen kijelentes tartalmat
> racionalisan meg tuom-e alapozni? Amennyiben igen, es a megalapozas meg
> a racionalis kritikanak is ellen all, akkor ez tudas. Ha nem all ellen,
> akkor ez egy racionalis szandeku gondolat volt, csak eppen siekrtelen.
> Ha viszont nem tudom racionalisan megalapozni, akkor az hit (en ugy
> mondom, hogy erzelem).

Mivel a racion tulra mutat az igazolas, eppen ezert a puszta racionalis
eszkozok igenybevetele nem lesz kielegito. Viszont a racionak nem mond
ellent. A termeszetfolotti a termeszetesre epit. Eppen ezert abban
szerintem kiegyezhetunk, hogy a racionalis megismeres - mint irtad is -
szamodra egyenlo a tudomanyos megismeressel, alapvetoen az empirikus
letezoket ismerheti. A termeszetfelettit kritika ala sem vetheti. A
tortenelemben megjeleno transzcendens jelenseget ilyen meggondolasok
alapjan sem itelheti meg, mivel kivul van illetekessege
teruleten. Nevezetesen a Kriszus-jelensegben is csak a termeszetes
hatarain belul tehet megallapitasokat. 

> Tehat az a dolog, amirol az erzelem szol, racionalisan nem alapozhato
> meg, es a hit eseteben nem is ismerheto meg. A "sima" erzelmek eseteben
> 
> viszont megismerheto, es a megismeres mast mond, mint az erzelem.
> Peldaul a szerelem: "a felesegem gyonyoru".

Ket kulonbozo sikon folyik a kommunikacio: a felesegem gyonyoru voltakepp
azt jelenti, szamomra O fontos, eletem nelkulozhetetlen tarsa, stb. Ennek
mindenkeppen vannak racionalis okai: empirikus gondolkodas szamara
elsokent szembetunik a fajfenntartas, de az ember tarsra valo igenye is
magyarazza az "erzelmet". Hasonlokeppen a hit is megokolhato, de nem
Freud, Fromm, Marx alalpjan, mint valamifele potlek. Ha az ember a
termeszet resze, anyagi termeszetu, akkor miert van szuksege potlekra,
ahelyett, hogy az adodo racionalis utat kovetne mindvegig, mi magyarazza a
hibat, a bunt?

 > Ez az erzes egy olyan
> meggyozodesrol szol, aminek targya megismerheto, es ez alapjan
> ellenorizheto, de az erzelem maga nem erre epul, mert a szerelmest akar
> hogy is gyozkodod, az erzelme akkor is maradhat az, hogy "marpedig
> gyonyoru".

Azaz, marpedig O eletem tarsa, gyerekeim anyja. Az erzelem mindjart
racionalis alapot nyert.

> Mindenesetre az erzelem targya lehet megismerheto, es lehet
> megismerhetetlen. A sima erzelmeket azert tudod olyan konnyen
> elkuloniteni a tudastol, mart szembesiteni tudod vele.
> A hit egyik csele az, hogy olyan dologrol szol, ami racionalisan
> ellenorizhetetlen. De ettol az a sajatsaga meg megmarad, hogy nem
> racionalisan megalapozhato dologrol szol. Marpedig a sima erzelmeket
> tanulmanyozva tudjuk azt, hogy ami racionalisan nem megalapozhato, az
> bizony bizonytalan. 

Ami pusztan racionalisan nem megalapozhato, az megalapozhato maskeppen.

>Semmi okunk tehat feltetelezni, hogy a hit masmilyen
> volna,mert nem tudod felmutatni azt, ami megalapozna bizonyossagat.

Hogyan is tehetnem meg ezt Neked? Hiszen szamodra csak a racionalis
megismeres van es erzelem. Nekem racionlison tuli eszkozokkel kellene
megalapoznom a hitet - ahogyan te teszed a alapozod a sajatodat racionalis
eszkozokkel - amiket eleve nem fogadsz el. Gondolom Te sem erzelmekbol
alapozod meg racionalitasosdat.

> Az erzelem maga mar egy olyan jelenseg, ami megismerheto es racionalis
> tudas szerezheto rola, hiszen az a vilag egyik entitasanak, az embernek
> egy bizonyos jelensege. Meg kell kulonboztetni az erzelmet magat, mint
> jelenseget es azt a tartalmat, amirol az erzelem szol.

Tehat a vilag megismerheto entitasat kilokod a megismerhetosegen tulra?

> "Racionalisan
> megalapozott tudast szerezni az erzelemrol", es "racionalisan
> megalapozni az erzelmet" ket kulonbozo es fuggetlen dolog. Az erzelem
> letezese tehat elfogadhato dolog. De annak valosaga, amirol az erzelem
> szol, az egy masik kerdes, es altalaban vagy racinalisan megalapozhato,
> vagy bizonytalan, mint a felesegem szepsege.:)
Ld. feljebb. 

> >Ha szerinted van a racionalis megismeres meg a tobbi, akkor Te mint
> kulso
> >megfigyelo prekoncepciodnal fogva eleve keptelen vagy a
> >megkulonboztetesre.
> ez fogalmi kategorizacio es nem hit kerdese. van racionalis megismeres
> es van tobbi (jogom van halmazokrol beszelni nem?:),
> es azt a tobbit
> csoportosithatod, mindenfelekeppen, es a csoportositast is elfogadom, de
> azt nem fogadom el, hogy van a nem racionalis megismeresnek olyan
> fajtaja, ami ugyanakkor megalapozott bizonyossaggal rendelkezne.

Ha Te csak a racionalis megismerest tartod megalapozottnak, akkor
szuksegkeppen bizonytalan szamodra a masfajta megismeres.

> >A keresztenyseg szerint a transzcendens empirikusan szolt hozzank; a
> >Logosz testte lett. Tudom, szamodra nem elegendoek a talalhato
> >bizonyitetkok, mivel Te latoteredben csupan az empiria es a logika
> >all.
> szamomra ez a transzcendens empiria nem hozzaferheto, ezert fiktiv az
> egesz,a mi ra epul. az erzekszeri empiria olyan alap, amely
> interszubjektiv, az allitolagos transzcendens empiria viszont sokaknak
> nem hozzaferheto, ezert ezek a sokak nem is lehetnekmeggyozodve, hogy a
> tobbi ember egyaltalan igazat mond-e rola (tudom, most majd jon a vak
> ember esete :)
Valoban konnyebben hozzaferheto az emberek tobbsege szamara az
interszubjektiv empiria, de a transzcendens elmenyek kommunikalasa is
letezo dolog. A logikat meghalado kozos raismeres szukseges, a kozos
tapasztalat, amely a sajatos termeszetu nyelv altal valoban bizonytalannak
tunhet fel.

> >Nem, a mi van kerdese utan nem all meg, hanem felteszi a kovetkezo
> kerdest
> >is. De a kerdesek vegtelenjebol valami szerint gondolom Te is
> >valogatsz? En is valogatok; inkabb erdekel mire valo az elet, mint az,
> >hogy mi az elet tudomanyosan leirva.
> a "mi van" kerdese UTAN. tehat egyenlore ne beszeljunk a "mire jo, hogy
> tudom, mi van" kerdest, mert meg az elso kerdesben nem ertunk egyet. ez
> a masodik kerdes fuggetlen az elsotol.

Szerintem nem egeszen fuggetlen. A letezok termeszetenek megismerese
celjukrol is sokat mondhat.

> en is valogatok a kerdesek kozott. van olyan kerdes, ami nem erdekel, de
> ezekben a kerdesekben nemis teszekkijelenteseket.

Ezek szerint a hit erdekel, ha kijelented rola, hogy erzelem?

> am a vallasokat
> erdekli a "mi van" kerdes, hiszen allitasokattesznek rola! no ez a
> disznosag!:) tessek eldonteni, erdekel, vagy nem erdekel? ha nem
> erdekel, akkor ne foglalkozz vele!

A keresztenyseg termeszettudomanyos allitasokat nem tesz. Eppen ezert hiba
az evoluciot is pusztan vallasi alapon megitelni.

> >En is valogatok; inkabb erdekel mire valo az elet, mint az,
> >hogy mi az elet tudomanyosan leirva.
> szived joga, de akkor ne tegyel olyan kijelenteseket, amik a masodik
> kategoriaba esnek. ha az erdekel, hogy mire valo az elet, akkor azzal
> foglalkozz, es ne azzal, hogy mi az elet! ha viszont az erekel, hogy "mi
> az elet", akkor ne keverj bele olyan dolgokat, amik a "mire valo az
> elet" kerdesbe tartoznak. kutyulasbol ugyanis moslek lesz.:)

Mar ha ez a ket kerdes teljesen elhatarolhato.

> >Dehogynem: a racionalison tuli szamodra erdektelen; erzelem, tehat
> >bizonytalan, elfogult stb.
> nem, a racionalitason tuli szamomra bizonytalan, es szubjektiv. ettol
> meg ertekes, szeretem a muveszeteket. sot, verseket irok. csak eppen,
> amit versbe irok, arrol nemallitom, hogy valosag.

Tehat a racionalitason tuli fikcio, nemletezo?

> 
> >Akkor ezek szerint celjaink meghatarozasanal a logikat, a raciot nem
> >hasznaljuk, nem hasznalhato? A vilagrol valo szemleletunket empirikus,
> >logikai modon nem szerezhetjuk meg, semmi koze hozza a megismeresnek?
> en csak azt mondtam, hogy a vilag megismeresebe ne keverjuk bele a
> celjainkat. a celjaink meghatarozasaban hasznalhatsz raciot, ha akarsz,
> de senki nemkotelezheto erre, hasznalhatsz megfigyeleseket: "vajon a
> tobbiek hogyan csinaljak", de erre sem kotelezheto senki. nem vezetheto
> el, hogy a celjainkat empiria vagy racionalitas alapjan kellene
> kialakitani. egyebkent nagyreszt ugysem tudatos, hanem automatikus
> folyamat, ugyhogy a kerdes nem kulonosebben eles.

Gondolom szamodra, mivel az empiria a letezo, csakis ezzel a modszerrel
szultenek meg celjaid (akar "automatikusan" is). Az erzelmek, ezek szerint
nem befolyasolhatnak egy racionalisan gondolkodo embert, mivel nem
allithato, hogy empirikus valosagok?

> >>  ez viszont az en szemelyes maganugyem, nemis
> >> hangoztatom keres nelkul.
> >Igen, divatos es konnyu ezt hangoztatni, de az ember kozossegi leny,
> >kozossegre, tarsakra utalt leny. Az ertekredjet a kozosseggel valo
> >kapcsolat formalja nagyreszt. A tudomany teruleten a szemelyes,
> kozossegi
> >vonatkozasok helyesen hatterben vannak, de a vilagnezet, filozofia
> >teruleten nem egeszen. Wittgenstein is megtarthatta volna peldaul
> >maganugyenek dolgait.
> eloszor is azt mondtam, hogy ekres enlkul. masreszt pedig igazad van,
> visszavonom. nyugodtan hangoztassad, csak eppen nem szabad ugyanolyan
> ertelemben, mintha megismeresrol, tenykerdesrol, igazsagrol szolnal ("mi
> van" allitaskent)

Nem puszta racionlis termeszetu allitasokrol van szo, persze, ebben nincs
is vita kozottunk.

>. az ertekrendet, eletcelodat, eletszemleletedet szabad
> hangoztatni, de nem igazsagkent, hanem szubjektiv latasmododkent.

Viszont kozos emberi termeszetet birtoklunk, tehat legalabb
interszubjektivitasrol beszelhetunk.

> Wittgensteint nem nagyonismerem, de peldaul heideggerrel az a baj, hogy
> az effajta dolgokat igazsagkent irta meg. Nietzsche peldaul sokkal jobb,
> az o Zarathustraja olyan, hogy nem azt olvasod ki belole, hogy "mi van",
> hanem az "hogy mit csinaljunk".
> >> hasonloan a zsido-kereszteny vallasrol.:) itt mar egeszen elfogult az
> >> ervrendszered.:)
> >Jo, akkor mondd meg honnan meritette? En ugy tudom elegge varatlanul
> >bukkant fel a zsido nep egyistenhite a politeista torzsek kozott.
> az egyiptomi vallasbol. A zsidok kivandorlasa egyiptombol nagyjabol
> kozvetlenul Enhaton utanra esett.

Igen, valoban van ilyen elmelet. De ez nem magyarazza azt, hogy a zsido
egyistenhit hogyan tudott megis fennmaradni evezredeken at, esd Ehnaton
miert tunt el nagyon gyorsan. Miert pont egy elmaradott pasztornep orizte
meg az egyistenhitet?
 
> >> ez szamomra lenyegtelen, amig a transzcendens garancia maga nem epul
> >> empirikus alapra.
> >De epul, csak nem fogadod el empirikusnak.
> persze. az empirikus alapnak interszubjektivnek kell lennie. skizofren
> hallucinaciot peldaul te sem fogadsz el empirikus alapkent, mert nem
> olyan tapasztalat, ami mindenki szamara, normalis allapotban adott.
> nyilvan azt mondod, hogy a skizofren hallucinacio az agy hibas
> mukodesebol fakad. nos, en ugyanezt mondom a vallasi elmenyekrol is.

Mivel maskent nem tudod (lehet) magyarazni racionalis alapokrol.

> >Nem egeszen, fokozatosan lehet elfogadni es megismerni, felismerni. Nem
> >korkorosseg az ami alulrol annak latszik, hanem egyfajta spiral.
> minden orultsegbe vezet le egy olyan spiral, amelynek sok lepcsofoka
> racionalis, de maga a spiral nem az.:) ennek a spiralnak az elso
> lepcsoje nem racionalis es nem megalapozott szamomra. azt elhiszem, hogy
> az elso lepcso utan mar leesek a melybe.:)

Es megis, sokan a semmiben mendegelnek:)

> >> masreszrol barmikor kitalalok egy uj vallast, amiben az isten
> >> szolongatja a nepet.:) ergo a felulrol epitkezes sehogy sem alapozza
> meg
> >> a hitet, epitheto szamotokra is nyilvanvaloan fiktiv hit felulrol,
> >> "transzcendentalis garanciaval".
> >Hozza nem erto elhibazza. A tapasztalat azt mutatja, ez elobb utobb ki
> is
> >szokott derulni a szektaknal.
> az en tapasztalatom szerint a kereszteny vallas pontosan ilyen.:)
> egyebkent hogy a fenebe tudsz lebuktatni, ha en azt allitom, hogy
> transzcendens empiriaval rendelkezem a Lathatatlan Lila Egyszarvurol,
> evidens, hogy sehogy, ha nem akarom. ha egy tapasztaalt nem
> interszubjektiv, akkor ellenorizhetetlen, ha ellenorizhetetlen, akkor
> nem megbizhato.

Pontosan azert lehet lebuktatni, mert interszubjektiv tapasztalatrol van
szo, amit a szektas megprobal utanozni.

> >A kerdes az, hogy a kifogasok
> >alatamasztjak-e a mondanivalonkat, es cafoljak-e a velemenyedet.
> nem cafoljak, hasonlo modon a Buddhizmusrol ki tudom mutatni, hogy
> rendkivuli vallas, es igaza van.

Valoban, minden vallas a maga modjan rendkivuli, de nem is errol van
szo. A rendkivuliseg adodhat a kulturak, tortenelmi korulmenyek
egyedisegen, de a kereszteny vallas egyedisege nem abban all. Szerintem
ezt mar leirtam.

> 
> >Mivel a vallasok a maguk sajatos modjan valamit megragadnak a
> >Transzcendensbol, szuksegkeppen "beillenek" egy rendszerbe. De a
> >kerdes az, hogy ebben a rendszerben valoban kulonleges helyet foglal-e
> el,
> >nem csupan tortenelmi esetlegessegekben mutat kulonbsegeket.
> a pszichologusok szerint viszont a vallasok, mivel emberi produktumok,e
> zert kozos emberi igenyek szerint alakulnak, es ezert illeszkednek be
> egy rendszerbe. a keresztenyseg pedig ugyanugy fer bele ebbe a
> rendszerbe, mint a tobbi.
 
Ha pusztan emberi produktumoknak tekintjuk.

> >Ha megfigyelesed modszereit, kiindulasi alapjat nagymertekben
> behatarolod
> >a leheto legtagasabb konzisztens elmelet elegge szukos lesz. Legalabbis
> a
> >teljesseg fele igyekbo ember szamara.
> a megfigyelesi modszereim azok, amik szamomra adottak: az erzekszerveim.
> nem tudom hiova boviteni a kiindulasi alapot. az elmeletem tehat olyan
> tag, amennyire tag lehet a bizonyossag igenye mellett. ennel bovebbet
> mar csak ugy tudok mondani, hogy elvesztema bizonyossagot.

Ez a bizonyossag a racionalis bizonyossag. Ezek tulmeno is lehetseges.

> >De a valosag az, hogy van ilyen szemely, es elegge jo llehet
> kovetkeztetni
> >ra a munkajabol. Ha ezt teszed lehet hogy tevedsz (valamelyest), de ha
> meg
> >sem probalod, akkor valoban futod a program altal kijelolt koroket.
> egy programbol egy kulso programozora nem lehet kovetkeztetni a
> programon belulrol.

Teljes egeszeben biztosan nem, de megsejtheto eleg sok tulajdonsaga. 

> >Az erzelmek nem a valosag reszei? Azzal, hogy o kifejezi erzelmeit en
> nem
> >tudom azokat megismerni, mivel racionalisan megismerhetetlenek?
> de, Pilinszkyt erzelmeit meg tudod ismerni az altala kifejezett erzelmek
> altal. Pilinszky erzelmeit, es nem mast.

Erzelmeinel azert tobbet is elarulnak a versek. Magara a szemelyre is
lehet kovetkeztetni.

> >Szegedi foiskolai jegyzet, 91 korul adtak ki, sajna csak vizsgara
> kertem
> >kolcson, de megkerdezem a szerzot.
> hat ez nem igazanhozzaferheto jegyzet, de mint kesobb kiderul,nem is
> fontos annyira.
> 
> >Aki a transzcendentalist eleve elveti, az a rautalo bizonyitekokat is
> el
> >kell, hogy vesse.
> en nem eleve vetem el. en eleve semleges vagyok, es akkor fogadom el, ha
> megvannak a bizonyitekok.

Mint puszta racionalis allaspontot elfogadom.

> >> tudtommal igen. meghozza nagyon jol latszik a Mark, MAte, Lukacs,
> Janos
> >> csapasvonalon a mitologia fejlodese, sot, a regebbi keziratoktol az
> uj
> >> keziratokig.
> >Nem, a Punkosd ota elo hagyomany elegge egyertelmu, es erre alapszanak
> az
> >Evangeliumok is.
> ez ugyebar mellebeszeles. lathato a mitologia fejlodese, Vemres Geza
> reszletesenkielemezte a folyamatot.

A tortenelem egy pontszeru szakaszaban adott nagyon suru tanitas
tortenelmileg kibontakozik, ahogyan  a tudomany is kifejti
mondanivalojat. Ez a keresztenyseg eseteben, sajatos targyabol fakadoan
mitikus nyelven tortenik, nem jelenti azt, hogy amirol szol az puszta
mitosz. Lehet tudomanyos nyelvezettel is beszelni "erzelmekrol".

> >> elnezest, de Osiris, III. Klemones, spartai kiraly, Adonisz, Attisz,
> >> Dionuszosz feltamadasa eseteben helye van a kritikanak, csak Jezus
> 
> >> eseteben nincs?:) avagy ezeket a feltamadasokat is elfogadod?
> megjegyzem
> >> egyben a mitologiai eredetre is utaltam egyben)
> >Pusztan a raciora alapulo kritika szamara valoban el lehet siklani a
> >kulonbsegek felett.
> a nem pusztan racion alapulo kritika viszont eleve feltetelezi a hitet,
> tehat korbenforgo.

Nem, pusztan azt feltetelezi, hogy a racion tul is megengedjen erveket,
tapasztalatokat.

> >Ezt reszletezd. Mar Pal leveleiben sem hallgat a viszalyokrol. De vegy
> elo
> >egy egyhaztortenelem konyvet, nem hallgat az sem (Pl.: Szanto
> >Konrad: Egyhaztortenelem, Katolikus Teologiai Foiskolai Jegyzetek, Bp.,
> >1980).
> orulok, hogy ezt elismered. nem igazan hangsulyozzak ezt, es egy atlagos
> kereszteny ezt nem tudja. node, ha voltak nezetelteresek, akkor
> mondhatod-e, hogy egyertelmu tanusagtetel volt?

A nezetelteresek miben voltak az nem mindegy. Pl. atvegyek-e a poganyok
az aprolekos, farizeusi, zsido szokasokat? Ez mennyiben erinti a
Krisztus-jelenseg lenyeget? Az arianus vita mar ilyen szempontbol
kenyesebb volt, de nyilvanvalo kulso, gnosztikus hatasra torzult igy el a
tanitas.

> >Azert nem akkora a zurzavar, mint gondolnad. A zurzavar a nemerto
> >kivulallok szamara van. Anyagi, hatalmi teren viszont valoban lehet
> >zurzavar, de ennek vajmi keves koze van a tanitashoz.
> enosszehasonlitottam a Buddhizmust akeresztenyseggel, alapveto elteres
> vanlenyegi kerdesben. ez szamomra zurzavar, es amegismeres csodjet
> jelenti.

A bubbhizmusnak jobb a sajtoja :)

> >Megegyszer mondom: kivulrol. Sok embernek meg pl. a relativitaselmelet
> >zavaros, mivel nem (jol) erti.
> en "ertem" a vallasokat. egyebkent ugyebar annak az illetonek meg lehet
> magyarazni a relativitaselmeletet, es nekem meg lehet, de a vallasokat
> meg senkinek nem sikerult konzisztens rendszerbe foglalni.

Ez mintha ellentmondas lenne a fentebb irtakkal: szerinted a vallasok
rendbe allithatok amit az emberek vallas iranti igenye magyaraz.

A konzisztencia megvan, csupan a tortenelmi esetlegessegeken tul kell
kisse latni.

> 
> >Ezt mar nem tudjuk eldonteni, mivel a szoveg nincs meg. De a hagyomany
> >egyseges.
> itt ugyebar egy kis felreertes volt. az altalatok emlitett arami
> evangelium nincs meg, tehat hipotetikus forras, amelynek leirt valtozata
> egyaltalan nincs meg, nem ismerjuk, csak spekulalunk, hog ymi volt
> benne.

A vallas eseteben a logikus kovetkeztetes spekulacio?

Sanyi

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS