Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 748
Copyright (C) HIX
2001-07-11
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Re: transzcendens vs. immanens - (mind)  63 sor     (cikkei)
2 Re: Re: transzcendens vs. immanens - (mind)  61 sor     (cikkei)
3 szinvaksag --- "transzcendens tapasztalatok" (mind)  73 sor     (cikkei)

+ - Re: Re: transzcendens vs. immanens - (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szakacs Tamas irja Zolinak:

>(Ott ugyanis nagyon egyértelműen kiderült, hogy mint 
>általános filozófiai fogalom, nem létezik tapasztalat, 
>így nem lehet filozófiailag megadni az Általad követelt 
>részleteket -- viszont akkor már létezik tapasztalat, 
>ha Isten Lelkéről beszélünk, és itt nagyon is konkrét 
>dolgokat fogalmaztam meg.

ez nagyon egyertelmuen zavaros.:) meg egy nekifutast kerunk, hol, mikor letezik
 tapasztalat es hol nem?

es mi az, hogy a tapasztalat, mint filozofiai fogalom nem letezik? Tobb irast i
smerek, aminek a cimeben is szerepel. Ennyi nem eleg bizonyiteknak? Hogy fogalm
azhatsz ennyire pongyolan?

>> Valoban ? Szerintem arra jutottam vele, hogy 
>>megmutattam a lista olvasoi szamara, hogy csak 
>>hasznalod a 'transzcendens' szot, de nem erted. 
>Legfeljebb Magad számára mutattad meg...
Itt vagyok en, mint egy masik olvaso. Nekem eleg meggyozo a dolog. Jelentkezzen
, akit nem gyozott meg! Teged perszenem lehet meggyozni, hiszen ha nem erted, a
kkor nem is lehet meggyozni rola.

>> Tevedes; mint azt mar regebben tobbszor is leirtam, 
>>nem tudom, hogy a 'transzcendens' fogalma valojaban 
>>mit takar. Igy nem is allithatom, sem azt hogy 
>>letezik, sem azt hogy nem letezik.
>Persze, ha nagyon akarod, csűrheted-csavarhatod a 
>szavaidat közmegegyezés és hasonló kibúvókkal, 
>kimagyarázhatod minden ilyen utalásodat -- ennek >ellenére megtetted, többször
 is. Pl.:

>#727:
>| Ez azt jelenti, hogy egyetlen egy >olyan "kozmegegyezesen alapulo" fogalom
>| sem lehet, ami egy "transzcendens" dolog >megjelolesere szolgal, mivel a
>| fogalmak 'targyai' attetelesen megtapasztalhatok, igy >csak "immanens"
>| dolgokat jelolhetnek.

itt nem akarsz megerteni valamit, illetve talan nem is akarod, mert jo kis alpr
oblemat csinalhatsz belole, amivel eltereled a tamadast magadrol. en igy latom 
a dolgot:
Zoli a vitaban ugy indult, hogy "nem erti a transzcendencia fogalamt". azaz egy
 tisztesseges vita alapfelallasat prezentalta neked: oneki nincsen fogalma a tr
anszcendenciarol, barhogy definialhatod, elnagyarazhatod, hog ymit ertesz alatt
a, es igazolhatod neki teziseidet.
te ezzel a tisztesseges lehetoseggel nem igen eltel. nem nagyon definialtal sem
mit, es nem nagyon igazoltal semmit. arrol a par definiciorol Zoli kimutatta, h
ogy lehetetlen kovetkezmenyhez vezetnek, es te ennek egy reszletet idezted be. 
Zoli megmegprobalkozott definiciot is gyartani, de nem talat lehetseges, tertha
to definiciot.
tehat Zoli itt azt mondja, hogy: "ha elfogadnam a transzcendencia altalad defin
ialt fogalmat, vagy barmelyik altalam elkepzelt fogalmat,  akkor az ehhez vezet
ne". ez nem jelenti, hogy Zoli a sajat fogalmarol beszel itt, hanem a tiedrol (
mar amennyit arrol hajlando voltal elarulni), vagy hipotetikuasanlehetseges fog
almakrol.

ezek mindegyike termeketlen volt. ezutan te egyfelekeppen ervelhetsz helyesen, 
ha eloallsz egy tarthato definicioval.

math

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: club.kfki.hu)
+ - Re: Re: transzcendens vs. immanens - (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szakacs Tamas:

>> a fenti ervelesem, mint lathato amellett ervel, hogy 
>>miert nem kell foglalkoznod a csalas lehetoseg
>> evel, es hogy a csalas tema miert lenyegtelen a 
>>kerdesunkben. az erveles mindaddig ervenyes, ameddig 
>>nem cafolod. nem cafoltad, hanemmasrol beszelsz.
>Az egyetlen szépséghibája kis propagandádnak, hogy én 
>voltam az, aki indoklással felvázoltam egy modellt, 
>amivel Te nem foglalkoztál, hanem Te beszéltél másról. 
Arrol a csoppnyi gondrol megfeledkeztel, hogy mi volt a modelled celja? A csala
s lehetosegenek bemutatasa. Tehat en a modelled kapcsan alegfontosabb dologgal 
foglalkoztam, megpadig azzal, hogy az akerdes, amiert "kidolgoztad" a modellt i
rrelevans, amig nem teljesul egy sokkal fontosabb feltetel, hogy lenne a gondol
atkiserletentul egy igazi sikeres kiserleted. Es a kerdest akkor is nekem kelle
ne boncolgatni, esnem neked. Te csupan azert boncolgatod,mert el akarod telerni
 a figyelmet.

Tehat elso dolgod az legyen, hogy prezentalj egy kiserletet. Majd en eldontom, 
hogy gyanakodok-e csalasra, vagy sem, ne az en dolgommal foglalkozz!

>Leveled továbbra is csak azt mutatja, hogy képtelen 
>vagy felfogni, miről is beszélek. Ezt viszont süketek 
>párbeszédének hívják, és nem vitának -- amiben viszont 
>nem kívánok részt venni, ugyanis komolytalan a 
>hozzáállásod...

A levelem tobbi resze es a tobbi levelem pontosan azzal foglalkozik, amiert itt
 nyavajogsz. A modelleddel. Namost ha hiaba irok,mert azt levagod, es nemr eaga
lsz ra, akkor a nyavajgasod leginkabb magadra vonatkzoik.

Megegyszer osszefoglalom az allitasaimat:

1) A vakok latasa es a transzcendencia kozotti legnagyobb kulonbseg, hogy neked
 nincs sikeres kiserleted.
2) Ha volna kiserleted, akkor en lennek a vak szerepeben, te pedig az "lato vag
y csalo" szerepeben. A te dolgod volna meselni a latasrol, kifejteni allitasoda
t, az en dolgom pedig az, hogy megcafoljam, vagy leleplezzem a csalast. A csala
ssal valo foglalkozas tehat az en dolgo, es nem a te dolgod. Ha felhozom, hogy 
csalasra gyanakszok, neked csak akkor lesz dolgod.
3) A modelled tul szuk. A modelledben szerinted lehetseges csalas, szerintem me
g abban sem. De ez sem lenyeges, mert a modelled a valosagnak pont egy olyan vo
natkozasat hanyagolja el, ami lenyeges a csalas szempontjabol, azt, hogy tudunk
 valtoztatni korulmenyeken, es kulonfele tervezettkiserleteket vegezni.
4) A modelledben ertelmezhetetlen a csalas fogalma, ugyanis a valodi latas es a
 nem valodi latas megkulonboztehetetlen. A ket fogalom megkulonboztetesehez ugy
anis pont az kell, hogy lehetoseg legyen azon dolgokra, amiket kizarsz. Ezek ne
lkul tehat nem ertelemzheto az a fogalom, hogy "valodi latas". Az a fogalom csa
k abban a vilagban van, ahol elektromagneses hullamok vannak, visszaverodnek ta
rgyakrol, a szemedbe jutnak, es kulonfele anyagi tulajdonsagok vannak, amitol f
ugg a szemedbe jutott feny hullamhossza stb. Ebben a vilagban lehet a dolgokat 
manipulalni,lehet a kiserleti korulmenyeket valtoztatni. Ennek a vilagnak lenye
gesen hianyos modellje a te modelled.


Egy ilyen hianyos modellben tett valamilyen konkluzio semmit nem jelent. Lepjun
k tehat tovabb vegre, ne ragodj butasagokon!

math

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: club.kfki.hu)
+ - szinvaksag --- "transzcendens tapasztalatok" (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szervusz Tamas,

Nem vilagos, hogy a szinlatassal kapcsolatos analogiadban miert igy
parositottad ossze az egyes valtozatokat (I):

szinlatas  --- "transzcendens tapasztalatok"
szinvaksag --- kozossegi tapasztalatok

es miert nem igy (II):

szinlatas  --- kozossegi tapasztalatok
szinvaksag --- "transzcendens tapasztalatok"

A szinvaksag valamifele hianyt jelent a szinlatashoz kepest, de egyaltalan
nem magatol ertodo az, hogy a kozosseg altal tapasztaltak (interszubjektiv
ismeretek/tenyek) is hianyt szenvednenek a "transzcendens tapasztalokkal"
rendelkezokhoz kepest.

(Ennek ellentmondo informacio hianyaban) az is lehetseges, hogy a
"transzcendens tapasztalas" valojaban ismerethianyra es/vagy logikai keszseg
hianyara vezetheto vissza. A "transzcendens tapasztalatot" atelo egyen nem
tudja ezt a tapasztalatot az ismeretei alapjan ertelmezni, azokkal
osszeegyeztetni es termeszetes magyarazat helyett "termeszeten kivuli"
magyarazatot keres. (Valahogy igy, megszemelyesitve, analogiakra epitve
gondolhattak tavoli oseink a bolygokra, napfogyatkozasokra, villamokra,
foldrengesekre, stb.)

Az I-es analogia eroltetettseget mutatja, hogy csak kulonfele korlatok es
szabalyok meglete eseten talalod az analogiadat megfelelonek, mig a II-es
analogia plussz szabalyok es korlatozasok nelkul megfelel a "transzcendens
tapasztalatok" ismerethianyon es/vagy logikai keszseg hianyan alapulo
jellegenek analogiajakent.

Ezt tamasztja ala az is, hogy (az altalam olvasott) eddigi leveleidben
semmilyen plusz informaciot nem tudtal kozolni a "transzcendens"-rol, es
logikai keszseget sem mutattal fel azzal, hogy a kovetkezmenyeimet
megcafold. Egy szemelyben ugyan, de jo peldaja vagy annak, hogy a
"transzcendens tapasztalatok" ismeret hianyra es/vagy logikai keszseg
hianyara vezethetok vissza. (Ne vedd szemelyeskedesnek, de amig mas nem ir
ebben a temaban, addig csak a te leveleidre tudok alapozni.)

A II-es analogia eroltetettseg nelkul, tobb ponton, es jobban illeszkedik a
targyhoz, igy vagy ez a helyes modja az analogia felallitasanak, vagy pedig
lenyeges informaciok hianyoznak ahhoz, hogy az I-es analogiat tekinthessuk
jobb szemlelteto erejunek a II-essel szemben.

Ha van olyan informaciod, ami a "transzcendens tapasztalatok" jellegere,
tulajdonsagaira epul, es jobban illeszkedove teszi az I-es analogiat, mint
ahogy most a II-es illeszkedik a targyhoz, akkor legyszives ird meg.

(Ennek ellentmondo informacio hianyaban) a jobb illeszkedese miatt a II-es
analogia a helyes, es a "transzcendens tapasztalas" hattereben valamifele
hiany (ismerethiany es/vagy logikai keszseg hianya) all.

------

Tudom: mar megint nem ertek/teljesen felreertek valamit; prekoncepcioim
vannak; eloiteleteim vannak; teljesseggel erthetetlen/logikatlan
zagyvasagokat irok; masik keretrendszerben, masik vilagnezetben, masik
fejjel, masik gondolkodassal ez mashogy van; puszta kinyilatkoztatasra nincs
mit valaszolni; stb. :-)))

Ha puszta vadakon tul meg az eszedbe jut valami, akkor ne tartsd vissza
magad es ird meg, hogy gyarapodhassanak az ismereteink. (Es persze jusson az
eszedbe az is, hogy a valaszaidat -- es a valaszaid hianyat -- a HIX
archivumaban az "unokaink is latni fogjak"; es persze erteni szeretnek majd
mirol is van itt szo.)

Puszta vadaskodasbol nem kerek, de az egyuttmukodesedet, segitsegedet,
informacioidat elore is koszonom:


z2

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS