Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 1228
Copyright (C) HIX
2003-10-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: a filozofia targya (mind)  245 sor     (cikkei)
2 RE:a filozofia targya (mind)  20 sor     (cikkei)
3 Re: igazsagkereses (mind)  40 sor     (cikkei)

+ - re: a filozofia targya (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

ditbaro csak nem erti meg, amit irosgatok, es se nem reagal ra, csak 
irja a mon
ologjait, amiben nagyon sok a butasag. mindezt filozofia cimszoval. 
nevetseges 
okoskodas.

ime:

"Mindazok a problémák, amelyek nem válaszolhatók meg egy 
meghatározott tudomány
on belül, a filozófia tárgyát alkotják. Ha nem így lenne, akkor lenne egy 
kérdé
shalmaz, amit sem a filozófiához, sem a tudományhoz nem tudnánk 
hozzárendelni. 
Vagyis lenne egy kezelhetetlen problémahalmaz. Ez önmagában 
elsőrendű filozófia
i kérdés lenne, mivel a filozófia szakaterülete
az ismeretlemélet, vagyis a problémák általános kezelésének elmélete. 
Vagyis ab
ból a feltevésből, hogy vannak olyan kérdések, amelyek sem a 
tudományhoz,
sem a filozófiához nem tartoznak, vagy az következik, hogy a filozófia 
nem fogl
alkozik ismeretelmélettel, vagy az, hogy nincsenek a tudományos és 
filozófia pr
oblémákon kívül más problémák. Mindkettő abszurd, mert
ellentmond az ismert tényeknek."

nos

1) mint irtam, a filozofianak szerintem ket ertelmes feladata van:
a) metatudomany, azaz a tudomany modszertananak kerdese, ami 
alkalmazott logika
. igy a tudomanytol nem abban ter el, hogy nem logikus, hanem abban, 
hogy felul
rol nezi azt,hogy targya a tudomany. ekeppen ezt a funkciot lehet 
tudomanynak n
evezni, mas szempontbol reszt nem.
b) pre-tudomany, azaz homalyos kerdeseket elvisz odaig, hogy 
tudomanyosan kezel
heto kerdes legyen, vagy hogy kialakuljon a megfelelo tudomany ra.

2) "hogy nincsenek a tudományos és filozófia problémákon kívül más 
problémák. M
indkettő abszurd, mert
ellentmond az ismert tényeknek."
pedig igy van. pontosabban a tudomanyon es filozofian kivul nincsen 
ertelmes, e
ldontendo problemak. van rajtuk kivul nem ertelmes kerdes, ez teny. 
igazabol ol
yan problema egyaltalan nincs, ami ne volna tudomanyosan 
megvalasozlhato, az eg
yetlen felig-meddig kivetel a tudomany modszertana maga, ami viszont 
szinten al
a van rendelve a logikanak, ilyen szempontbol tudomanyos. csak ez 
egy analitiku
s tudomany, nem szintetikus. ertsd, nem a valosagot erinto, nem 
tapasztalati tu
domany.



"A tudományok közül a halállal csak a biológia foglalkozik. De nem 
abból a szem
pontból, hogy mit jelent a cselekvő ember számára, hanem csak annyit 
állapít me
g jó esetben, hogy mi a halál organikus oka egy speciális esetben."

azzal a kerdessel,h ogy az ember szamara mit jelent a halal a 
kozvelemenykutata
sok foglalkoznak. ez egyszeru tenykerdes, nemt udomanyos kerdes, es 
nem filozof
iai kerdes.

" Általánosságban és szükségszerűséggel azonban nem tudja 
kimutatni, hogy minde
n élőlény halandó,"
mint ahogy ez nem is feltetlenul igaz.

" sőt még azt sem, hogy az élet hogyan hozhat létre saját magával 
összeegyeztet
hetelen állapotokat."
erre a biologia eleg jol valaszol. itt nem nagyon van problema, csupan a 
felule
tes gondolkodo lat itt valami paradoxont, holott nincs.


"A halál konkrét organikus oka szempontjából ugyanakkor egy csótány 
vagy egy cs
irke halála ugyanaz, mint az emberé."
bizonyos szempontbol hasonlo, bizonyos szempontbol kulonbozo. 
felszines megalla
pitas.

" Az embernek azonban a csótányoktól és
más élőlényektől eltérően tudata is van, sőt öntudata is."
valoban. erre a neurobiologia ma mar tud jo elmeletet adni. 
mindenesetre ez tar
gya a biologianak.

" Ennélfogva az ember nemcsak biológiailag hal meg, hanem 
metafizikailag is, me
rt megszűnik
a tudata és az öntudata is."
igen, megszunik.

" Mindkettő túlmutat a testen, és közvetlenül
hozzáférhetetlen bármiféle tudományos megközelítésnek. "
nem.

"Ezért nevezem metafizikainak. (A pszihológia sem a tudat és az 
öntudat mibenlé
tével, hanem
csak a működésével foglalkozik.)"

de.

szoval tajekozatlan vagy es butasagokat irsz. 

"A tudat és az öntudat együtt az ember sine qua non-ja. "
Platonista esszencializmus valaminek a lenyeget allitani. elavult. a 
dolgoknak 
nincs lenyeguk.

"Már maga az elsőrendű
filozófiai probléma tehát, hogy van egyetlen olyan élőlény, amely olyan
tulajdonsággal rendelkezik, amivel a többi nem."

hulyeseg. sok eloleny rendelkezik olyan tulajodnsaggal, amivel masik 
eloleny ne
m.

" Hogyan hozhatta létre az
evolúció, ha nincsenek előzményei?"

vannak eloformai. masreszt minden dolog megjelenik valamikor, es 
abban a pillat
aban az elso. tehat megitn butus a kerdes.


" Akár tudományos, akár filozófia alapon
állunk, ez felvet egy sor kérdést, amelyek közül én csak egytelen egyet 
emeltem
ki."
ezek kozul, ami jol definialt kerdes, az targya a tudomanynak, es 
valaszok is v
annak mar ra. aztan irtalmeg egy csomo butuska kerdest. ezekrol 
kimutattam, hog
y miert butuskak.


"Azt ugyanis, hogy miképpen cselekedhet racionálisan egy olyan lény, 
amely tudj
a, hogy rációjának eszköze megsemmisül?"
lehet. a racionalitasnak nincsenek ilyen kikotesei.

" Bármi legyen ugyanis a tudat és
az öntudat keletkezésének oka, semmi esetre sem lehet olyan, amelyik 
felelőssé 
tehető lenne az elpusztításáért. Vagyis felmerül a következő
probléma is: ha létezik valamilyen rendszer, ami létrehozta a 
tudatomat, akkor 
léteznie kell egy olyannak is, amelyik elpusztítja."

van. eleg automatikus dolog: entropia. de ez nem szuksegszeruen 
pusztitja el a 
tudatot, csak ilyeniranyban mukodik. amig a tudat a testtel egyutt tudja 
magat 
szervezni, addig fennmarad es el.

" Ha azonban van egy ilyen rendszer, akkor a világ olyan, hogy nem 
engedi a rac
ionális
vselekvést."
de engedi. az elozobol nem kovetkezik, hogy nem engedi. 

itt megint felszinesen es homalyosan ervelsz. a gondolatmenetednek 
nincs szigor
u logikaja, szigoruan analizalva szetesik.

" Amit állítottam: filozófiai probléma az, hogy nemcsak testileg, de 
tudatilag 
(metafizikailag) is meghalunk. Ez ugyanis az emberi léthelyzet 
irracionális vol
tára mutat rá, vagyis alapjaiban kérdőjelezi meg mindazt,
amit racionálisan építettünk fel: a tudományokat, a racionális filozófiát, 
és e
zen belül a racionális cselekvés elméletét is, amit régebben erkölcsnek
neveztek."
nos

1) a vilag vagy valakinek az elet ertelme szubjektiv kerdes. nincs koze 
a racio
nalitashoz. a racionalitas feltetelezi, hogy adottak celok. nem 
fogllakozik a c
elok eredetevel. a celok nem tudomanyos, nem filozofiai kerdesek. nem 
a vilagro
l szolo tenykerdesek, nem igazsag kerdesek. ertelmetlen az a kerdes, 
hogy "mi a
z elet celja" vagy "mi a vilag celja" igy univerzalisan. az egyetlen 
ertelmes k
erdes, hogy "mi az eletem celja szamomra?" erre te tudsz 
megvalaszolni, szubjek
tiv dolgo, az erzelmeidtol fugg, az agyad allapotatol. egyszeru 
tenykerdes.


"Az a fontos, hogy a cselekvés racionális legyen, vagyis
legyenek törvényei."

A cselekves csak bizonyos alapcelok kereteben racionalisak vagy 
irracionalisak.
Az alapcelok megvalasztasa nem racionalitas kerdese. Nem 
tudomanyos kerdes, ne
m filozofiai kerdes, nem a vilagrol szolo kerdes, hanem szemelyes 
dontes. Tehat
nem igazsagkerdes, hanem dontes. Nem valaszt kell kapnod, hanem 
dontest kell v
eghezvinned!

"Ha mindez nem kielégitő alap egy filozófiai probléma 
megfogalmazásához, akkor 
hálás lennék, ha általában megadnátok a helyesen megfogalmazott 
filozófiai prob
lémák kritériumait."

Helyesen megfoglamazott filozofiai kerdes az, amelyik igazsagkerdessel 
foglalko
zik, es a kerdes jol definialja azt, hogy mi alapjan es hogyan kell 
eldonteni,h
ogy a valasz helyes.


A "mi a vilag celja" nem ilyen kerdes, mert ha azt modnom, hogy "a 
vilag celja,
hogy minel tobb viragoskert legyen a Foldon", akkor te erre vagya zt 
mondod, h
ogy helyes, vagy nem, de hogy mi alapjan dontod ezt objektiven el, 
arrol foglal
mam sincs. nem rogzitett, a kerdes nem definialt, nem lehet rola 
ertelmesen vit
atkozni.


math
+ - RE:a filozofia targya (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

-----Original Message-----

+ - a filozofia targyaVÁLASZ Feladó: ditbaro_uh.tenatad.liam

Azt ugyanis, hogy miképpen cselekedhet racionálisan egy olyan lény, amely
tudja, hogy rációjának eszköze megsemmisül? Bármi legyen ugyanis a tudat és
az öntudat keletkezésének oka, semmi esetre sem lehet olyan, amelyik
felelőssé tehető lenne az elpusztításáért. Vagyis felmerül a következő
probléma is: ha létezik valamilyen rendszer, ami létrehozta a tudatomat,
akkor léteznie kell egy olyannak is, amelyik elpusztítja. Ha azonban van egy
ilyen rendszer, akkor a világ olyan, hogy nem engedi a racionális
vselekvést. Ha viszot nem engedi, akkor hogyan lehetséges, hogy mégis
létrehozta a racionális cselekvés eszközét a tudatot és az öntudatot?

---

A viz mindig lefele folyik. hihetetlenul racionalisan talalja meg a
legkonnyebb utat.

Nem lehet, hogy hajlamosak vagyunk tulbecsulni a racionalitast?
+ - Re: igazsagkereses (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia!


> 4/ Ha valakit mégis érdekelne a párbeszéd, akkor kérem jelezze, hogy melyek
> azok a szabályok, amiket követni óhajtana.

SZVSZ párbeszéd akkor lehetséges, ha a felek mindegyike számára 
rendelkezésre álló dolgokról, közérthetőségre törekedő megfogalmazásban 
esik szó.

> ..., mert az élet
> ugyanolyan értelmetlen, ...

Két sejt beszélget:

- Te tudtad, hogy az emberi szervezetben másodpercenként hozzávetőleg 7 
millió sejt hal el? Vagyis naponta nagyjából 600 milliárd?

- Ebből is láthatod, hogy a sejtek élete teljesen értelmetlen, hiszen a 
szervezet a rengeteg halál ellenére is ugyanúgy él tovább, mintha semmi 
sem történt volna.

- Vagyis akkor a szervezet életének van értelme, nem pedig a sejtek 
életének?

- A szervezet életének sem lehet értelme, mert akkor a sejtek életének 
is lenne értelme. De mint mondtam a sejtek életének nincs értelme, így a 
szervezet életének sem lehet értelme, hiszen a szervezet sejtekből áll.

- Viszont ha a szervezet életének van értelme, akkor van értelme a 
sejtek életének is. Tehát a kulcskérdés nem az, hogy van-e értelme a 
sejtek életének, hanem az hogy van-e értelme a szervezet életének.

---

Szerinted van-e értelme az emberi szervezetek, közösségek létének, életének?



z2

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS