Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 681
Copyright (C) HIX
2001-04-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Logika es arctalankodas (mind)  64 sor     (cikkei)

+ - Re: Logika es arctalankodas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Cserny Istvan:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

>Ez igy, ebben a sommas megfogalmazasban nem igaz, mert 
>szamos olyan dolog van, ami nem a logika hataskorebe 
>tartozik: pl. a megismeres, (ami Schlick szerint: 
>azonossag felismerese) mint pszichikai
> tevekenyseg, vagy az erzekeles, megis lehet, sot kell 
>is ertelmesen beszelni roluk.
no es hogy lehet azonossag es kulonbseg fogalmat nem logikai alapon ertelmezni?
 es hogy mashogy lehetne ezekrol is ertelmesen beszelni, mint logikusan?
amirol beszelunk, annak a temaja mas es mas, eszerint a tartalma es a kulonbozo
 osszefuggesek. de ha ertelmes a beszed rola, akkor az alapveto osszefuggesek, 
azaz a targyalas alapja logikai.


>Ebben is nagyon mellefogtal: nemcsak ki lehet, hanem ki 
>is kell boviteni, mert minden kovetkeztetes 
>vezerfonala, valamint a filozofiai logika (ahol ugyebar 
> letkerdesek is folmerulnek) elengedhetetlen kelleke 
> egy tovabbi axioma: az elegseges alap elve.
Ez a tematol fuggo kriterium, nem pedig a kovetkeztetes axiomaja. Az axioma kiv
alasztasahoz logikai elemzessel lehet eljutni, alkalmazasahoz pedig megint logi
ka kell. Szoval ez nem kiterjesztes.

> Ez mar nem tartozik a szorosan vett "tiszta logika"-
> hoz, tehat mutattam egy kilepest is a logika 
> tisztaszobajabol, jelen esetben az alkalmazott logika 
>szobajaba.
Ez nem kilpes, hanem alkalmazas. Az alkalmazas nem kilepes,mert mas kontextus.
>Hasonloan ertelmes modon ki lehet lepni a tapasztalas, 
> a gondolkodas (mint pszichikai folyamat), a megismeres 
>(mint pszichikai folyamat) vagy a misztikus 
> tapasztalatok szobajaba. Ezekben a logikat nem vetjuk
> el, de itt nem a logikabol szarmaznak az eredmenyek.
Az eredmenyek szarmaztatasanak modja a logikanak megfelelo kell, hogy legyen.


> Magyarra leforditva itt azt akarod mondani, hogy mivel 
>Szakacs Tamas parades riposztjait nem tudod haritani, 
> de elismerni sem  akarodzik, hogy erveit nem tudod 
> megcafolni, igy ismet a szokasos elvakult 
> propagandaszovegedet ontod a nyakunkba. 
Magyarra forditva a riposzt nem erv, es nincs ertelme cafolgatni.


>>Cserny Istvannak egy lenyeges megjegyzes: nem a 
>> megfigyelesnek kell ellenorzihetonek lenni ahhoz, 
>> hogy tudomanyos modszerunk legyen,hanem a 
>> hipotezisnek. Azt, hogy ezt nem tudod, azt igazolja, 
>>hogy eddig marhara nem figyeltel, es hogy gozod nincs 
>> a tudomanyfilozofiarol.
> Semmi olyat ne irtam, amit itt cafolni probalsz, s 
en meg ugy emlekszem, hogy igen. jo, fogadjuk el, hogy semmi ilyet nem allitasz
, akkor fogalmazd csak meg ujra, hogy mi a kulonbseg a misztikus tapasztalatok 
es az erzekszervi tapasztalatok kozott, mi az oka annak, hogy szerinted a tudom
any itt nem illetekes, es mi az oka annak, hogy nem elegseges a pszichologia, m
int kutatasi modszer, es hogy ha a tudomany szerint ezek nem olyan tapasztalato
k, amelyeknek a haelyes ertelmezese transzcendens, akkor azt miert ne kellene e
lfogadnunk?

math

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: orion.analogic.sztaki.hu)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS