Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX PARA 496
Copyright (C) HIX
1999-07-05
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Konyvbiralat (mind)  322 sor     (cikkei)

+ - Konyvbiralat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A sors mint esely
          (Eredendo tudas a teljessegrol. Ezoterikus pszichologia)
                                      
                            Thorwald Dethlefsen
                                      
   A konyv hatso boritojarol ontudatos, izzo tekintetu
   uriember nez batran a szemunkbe, arckifejezese olyan embere, aki mar
   minden kerdesre megtalalta a valaszt. Nem kevesebbet iger az uriember
   konyve, mint hogy ravezeti olvasoit arra az utra, melyen jarva
   megtalalhatjak a valaszt az "emberiseg legosibb kerdesere", ti. hogy
   mi az elet, az emberi sors ertelme. Mindezt pedig az okkultizmus, a
   regi titkos tanok, az asztrologia, a homeopatia, a reinkarnacio
   segitsegevel.
   
   Bar vilageletemben racionalis alkat voltam, ezt a konyvet, mely tobb
   ezoterikus kurzuson is a tananyag resze, megis nagy kivancsisaggal es
   nagy nyitottsaggal vettem kezbe. Sejtettem ugyan, hogy nem fogom tudni
   maradektalanul elfogadni a benne foglaltakat, am biztam abban, hogy a
   "regi titkos tanok" megismerese reven legalabbis megtudhatok valami
   fontosat, magasztosat az emberi letezes termeszeterol, raerezhetek
   valamifele mely filozofiai tartalomra.
   
   Mar az elso nehany oldal elolvasasa utan ra kellett dobbennem azonban,
   hogy ilyesmirol szo sincs. Az ontudatos uriember ugyanis azzal kezdi
   konyvet, hogy gondosan belesulykolja az olvasoba: a tudomany egy
   hasznavehetetlen, felesleges, hibas alapokon nyugvo rendszer, amin
   ideje vegre tullepni. A tudomany nem mas, mint a tevedesek tarhaza,
   semmi koze a valosaghoz, es csak sajnalni lehet azokat, akik fanatikus
   modjara hisznek benne. A modern orvostudomany eredmenyei peldaul
   semmit sem ernek, egyenloek a nullaval, hiszen az emberek nem lettek
   egeszsegesebbek, sot, inkabb forditva. Arrol persze a szerzo
   megfeledkezik, hogy az atlageletkor evtizedekkel megnott a modern
   orvostudomanynak koszonhetoen, s olyan betegsegekkel, amelyek korabban
   napok alatt halalhoz vezettek, a mai orvostudomany reven evekig lehet
   elni, vagy ki is lehet gyogyulni beloluk.
   
   A vad tudomanyellenes kirohanas utan az uriember kifejti, hogy a
   tudomany tokeletes kudarca lattan egy, a tudomannyal ellentetes
   modszerhez kell nyulnunk, ez pedig az ezoteria.
   
   Az ezoterikus vilagkep szerint az igazsag csak az egyes ember szamara
   nyilvanulhat meg, ezert a "valodi tudas" mindig sajat tapasztalatunk
   eredmenye, masnak atadni, mastol atvenni nem lehet. Mig a tudomany a
   vilagot korcikkekre osztja, s azt remeli, hogy az egyes korcikkekben
   folytatott kutatasok egyszer majd elvezetnek a kor kozepebe, az
   ezoterikus foglalatossag rogton a kor kozepeben kezdi. Praktikus,
   nemde? Minek az a sok kutatas, ha egybol a kozepen is kezdhetjuk? Az
   ezoteria az egyetemes torvenyszerusegeket vizsgalja, s ha ezeket
   felismertuk, mar csak ra kell vetitenunk oket a kor egyes cikkeire, es
   kesz, mindent megertettunk, birtokunkban van a teljes, vegso igazsag,
   mikozben a szerencsetlen tudosok egyre aprolekosabb munkaval
   centimeterenkent haladnak elore, de eredmenyeik mindig csak
   kozelitesek maradnak.
   
   Ezutan megismerjuk az alapveto torvenyszerusegeket is, melyek a szerzo
   szerint benne foglaltatnak Hermesz Triszmegisztosz Tabula
   smaragdinajaban. A legfontosabb ezoterikus alapelv az "amint fenn, ugy
   lenn" torvenye, mely szerint "a megjelenesi formak minden szintjen
   ugyanazok a torvenyek uralkodnak". Peldaul a bolygok a Nap korul
   keringenek, s lam, az elektronok is keringenek az atommagok korul. A
   szerzo szemlatomast nem hallott meg arrol, hogy a Bohr-fele atommodell
   mar regesreg megdolt. Szerinte az "amint fenn, ugy lenn" torvenye es
   az ebbol eredo analogias gondolkodasmod rettento hasznos dolog, hiszen
   ha igy gondolkodunk, akkor eleg a szamunkra megkozelitheto teruleteken
   kutakodni, aztan az igy nyert torvenyeket egyszeruen atvihetjuk az
   altalunk megkozelithetetlen szintekre is. Mit mondjak, ez valoban
   nagyon kenyelmes lenne, csakhogy -- tul azon, hogy durva logikai
   hibarol van szo -- a tudomany tortenete szamtalanszor bebizonyitotta,
   hogy ez igy nem mukodik. A mikrovilagban peldaul teljesen mas
   torvenyek ervenyesulnek, mint a makroszkopikus vilagban, annyira
   masok, hogy leirasuk gyokeresen mas szemleletet igenyel. S azt is jol
   tudjuk, hogy az anyag egyes szervezodesi szintjein onallo
   torvenyszerusegek ervenyesulnek, amelyek nem vezethetoek le
   kozvetlenul az alacsonyabb szervezodesi szint torvenyszerusegeibol. A
   visszavezetes csak kauzalisan vegezheto el, de a magasabb szervezodesi
   szinten olyan specifikus korlatok is ervenyesulnek, amelyek nem
   kovetkeznek az alacsonyabb szint torvenyeibol.
   
   A logikai hibaknak azonban ezzel meg nincs vege. A szerzo elorukkol
   azzal az allitassal, hogy veletlen nem letezik. Determinizmusa moge
   persze nem valamifele mely filozofiai gondolatsort helyez, hanem olyan
   buta peldakat, mint pl. hogy ha ket dobokockaval dobunk, akkor a
   szamok osszege "torvenyszeru gorbet mutat" (itt a Gauss-eloszlasra
   celoz). Ebbol szerinte az kovetkezik, hogy mar az egyes dobasok sem
   voltak veletlenszeruek, hanem egy torvenyszeruseg iranyitja oket.
   Szemlatomast hianyzik matematikai muveltsege annak felismeresehez,
   hogy eppen akkor kapnak a Gauss-eloszlastol eltero gorbet, ha az egyes
   dobasok valoban nem lennenek veletlenszeruek.
   
   Meg mindig csak a konyv elso fejezetenel tartunk, de a primitiv
   logikai hibak egyre csak sorjaznak. Az izzo szemu uriember azzal
   tamasztja ala a lelek letezeset, hogy a halal pillanataban semmi
   anyagi nem tavozik el az emberbol, vagyis a lelek nem anyagi
   termeszetu. Nem vitas, hogy a biologiaorakrol is hianyzott, kulonben
   tudna, hogy a halal pillanataban az anyagcsere all le, meghozza
   nagyonis materialis okok miatt (pl. erelzarodas).
   
   Nagyon hosszu lenne ez a recenzio, ha a konyv minden egyes
   ostobasagat, tudatlansagbol es az elemi logikai szabalyok ismeretenek
   hianyabol eredo keptelenseget felsorolnam es ramutatnek gyenge
   pontjukra. A hipnozisrol szolo fejezet fo kovetkeztetese az, hogy
   mivel hipnozisban barmit be lehet az embernek programozni, ezert
   hipnozison kivul is programokra hallgatunk, tulajdonkeppen alszunk, es
   az ezoteria segitsegevel ebredhetunk fel. A kovetkezo fejezet egy
   oruletesen nagy hordereju torvenyt ismertet: a polaritas torvenyet,
   aminek az a lenyege, hogy mindennek van ellentete, masik polusa.
   Peldaul plusz es minusz, ferfi es no, elektromos es magnetikus (?),
   savas es lugos, stb. A szerzo errol a nevetseges trivialitasrol hosszu
   oldalakon keresztul aradozik, a legelkepesztobb butasagokat
   belemagyarazva. Eljut peldaul a kovetkezo, hajmereszto szamarsaghoz:
   "Ha valakit elgazolnak az utcan, legyen bar jogilag es funkcionalisan
   a gazolo a vetkes, ez nem valtoztat azon a tenyen, hogy az elutott
   erett volt erre az esemenyre, kulonben nem tapasztalhatta volna meg."
   Kivancsi lennek, hogyan magyarazna el ezt a szerzo peldaul egy halalos
   balesetet szenvedett gyermek szuleinek.
   
   Ezutan kovetkezik az asztrologiarol szolo fejezet. Megtudjuk, hogy az
   asztrologia az "amint fenn, ugy lenn" torvenye szerint mukodik, vagyis
   a bolygok nem befolyasoljak az emberi sorsokat, csupan lemasoljak azok
   menetet. Az egitestek osprincipiumokat testesitenek meg; ezek olyan
   epitokockak, amelyekbol a valosag osszes megjelenesi formaja felepul.
   Az osprincipiumok fuggolegesen atvonulnak a megjelenesi formak minden
   szintjen, igy olyan analogialancok keletkeznek, amelyeknek egyes
   tagjai kulonbozo szintekhez tartoznak ugyan, de mindegyik egy kozos
   principiumot reprezental. Egy tetszes szerinti szint, peldaul az
   egbolt megfigyelesebol levont kovetkeztetes az analogia segitsegevel
   barmely mas szintre atviheto, vagyis az egitestek viselkedesebol
   kovetkeztethetunk a foldi esemenyekre. A horoszkop az elet "tanterve"
   lehet, bar ertelmezese kisse korulmenyes, eppen azert, mert az
   egitestek altal jelzett esemenyek a megjelenesi formak barmely
   szintjen ervenyesulhetnek. Peldaul ha valakinek a horoszkopjaban a
   Szaturnusz es a Mars 90 fokos szoget zar be egymassal, az azt jelenti,
   hogy ennel az embernel az energia es az ellenallas osszekapcsolodik,
   vagyis ha az illeto energiat fejt ki, akkor mindig ellenallasba
   utkozik. Namost ez jelentheti peldaul azt is, hogy az illeto az
   autojaval nagy sebesseggel egy fanak utkozik es meghal, de azt is,
   hogy kemeny uteseivel megnyer egy karatebajnoksagot. Nem nehez
   elkepzelni, hogy ezen az alapon barmely esemenybe belemagyarazhatjuk,
   hogy a bolygok allasaban ez benne van; ezen a ponton tehat
   ertelmetlenne es ellenorizhetetlenne valik az egesz okfejtes. Ennek
   ellenere a szerzo azt sugallja: a horoszkopunk alapjan valamelyest
   iranyithatjuk sorsunkat; a bolygok jelezte esemenyeket ugyan nem
   vedhetjuk ki, de felkeszulhetunk rajuk, megvalosulasuk szintjet
   befolyasolhatjuk. Mellesleg, mint azt egy tanulmanyomban kimeritoen
   targyaltam, az asztrologia osszes tudomanyos vizsgalata azt mutatta,
   hogy az asztrologiabol egy szo sem igaz, egyszeruen nem mukodik.
   
   A kovetkezo fejezet igen kritikus temaval foglalkozik: a betegseg es a
   gyogyulas kerdeseivel. Termeszetesen itt is megtudhatjuk, hogy a
   modern orvostudomany nem er semmit, az emberek nem lettek
   egeszsegesebbek. Bar nem vilagos, hogy a szerzo ezt miert veti az
   orvostudomany szemere, mikozben szenvedelyesen ervel amellett, hogy a
   betegseg nagyon fontos dolog, anelkul egeszseg sem letezhet (ezt a
   polaritas torvenyebol vezeti le), es a betegseg fontos informacioval
   szolgal az ember szamara, amelyet szemelyes, spiritualis fejlodesehez
   hasznalhat fel. Mert szerinte a betegseget mindig valamilyen
   osprincipium okozza, es sohasem pl. bakteriumok, virusok, mergek vagy
   ilyesmik. Ha nem lenne tul embertelen a dolog, legszivesebben azt
   javasolnam a szerzonek, hogy injekciozzon be maganak egy adag
   Ebola-virust, aztan magyarazza el, hogy most melyik osprincipiumtol
   lett beteg, milyen, fejlodest segito informaciot kapott a virusoktol,
   es hogyan fog a spiritualis fejlodes reven meggyogyulni.
   
   Vagy a homeopatia segitsegevel. Szerzonk ugyanis a homeopatiat
   ajanlja, mint mindenre alkalmazhato, univerzalis gyogymodot. A
   homeopatias orvossagokat ugy keszitik, hogy valamilyen anyagot --
   amely valamelyik osprincipium megtestesitese -- annyira felhigitanak,
   hogy mar ne is legyen egyetlen molekula sem az oldatban; ezaltal az
   osprincipiumot eloldottak az anyagtol. Az elkepzeles termeszetesen
   teljesen abszurd, am ettol meg nem biztos, hogy nem mukodik. A szerzo
   pechjere azonban a homeopatias gyogymodokat mar sokat vizsgaltak
   tudomanyos modszerrel, de nem jutottak egyertelmu eredmenyekre. Egyes
   esetekben ugyan hatasosnak latszott a homeopatia (a placebohoz
   kepest), am a hatas nagysaga a higitas mertekevel rohamosan csokkent,
   majd eltunt. Ez sajnos nem igazolja az osprincipiumnak a materiatol
   valo eloldasarol szolo naiv elkepzelest.
   
   A Teremtes es bunbeeses cimu fejezetben ujabb agyremmel, a
   szammisztikaval ismertet meg minket az izzo tekintetu uriember. Egy
   kis, nagykepuen teozofikus addicionak es redukcionak elnevezett
   matematikai buveszkedessel arra az eredmenyre jut, hogy minden szam
   visszavezetheto az 1, 2, 3 szamok valamelyikere. Sajnos a 8-ra meg a
   9-re ez nem igaz, es amugy is teljesen onkenyes az egesz szamolgatas,
   de a szerzo efolott atsiklik. Ehelyett fellengzos omlengesbe kezd
   arrol, hogy az 1-es a teremto, ferfias principium, a 2-es a befogado,
   noies principium, a 3-as a ketto szintezise, stb. Mindezt aztan a
   teremtes folyamatara alkalmazza, tovabba eloadja, hogy mindenbol harom
   van (a polaritas torvenyenel ugyan meg arrol volt szo, hogy mindenbol
   ketto van, de nem baj). Ezutan egy meglehetosen kusza, de eleg
   semmitmondo okfejtes kovetkezik a bibliai teremtestortenetrol.
   
   Ekkor mar nagyon vartam, hogy vegre vege legyen mar ennek a konyvnek,
   de meg mindig hatra volt harom fejezet. Az egyik a reinkarnaciorol
   szol; a szerzo rogvest leszogezi, hogy a reinkarnaciot nem kell
   bizonyitani, mert nyilvanvalo, hogy van, hiszen csak ez all
   osszhangban az univerzum torvenyeivel. Hat, o csak tudja, nemdebar?
   Ezutan lenyegeben eloadja a hinduizmus reinkarnacios tanait a karmaval
   meg az Akasha-kronikaval egyutt, ajanlva az olvasoknak a sajat maga
   altal kifejlesztett reinkarnacios terapiat es az "akademikus
   pszichologia tarthatatlan koncepcioinak" felretetelet. A reinkarnacios
   terapiat mint a megtisztulas utjat azutan a kovetkezo fejezetben meg
   tovabb reszletezi. Erdekes modon ezt a terapiat nemcsak elo emberekre,
   hanem halottaknak a tulvilagon tevelygo lelkeire is lehet alkalmazni.
   Mondjuk nem lep meg, hogy ezek a lelkek eddig meg nem fordultak valodi
   pszichiaterhez. Roviden kiter meg a szerzo arra is, hogy a
   reinkarnacio (az egyhaz hivatalos allaspontjaval szemben) szerinte nem
   osszeegyeztethetetlen a keresztenyseggel.
   
   Vegul a zaro fejezetben (A mindennapi elet mint ritus) az "ezoterikus
   ut" sajatossagairol olvashatunk: az ut keskeny es gorongyos (na ja, mi
   mas is lehetne?), de ez az egyetlen, amely a "megszabadulas szuk
   kapujahoz" vezet (termeszetesen a beteg anyagi vilagtol kellene
   megszabadulnunk). Az ezoterikusoknak vannak ugyan okkult kepessegeik,
   kepesek csodakat is tenni -- de ezt sohasem bizonyitjak, erre nincs
   szukseguk, mert az a valodi hatalom, amit nem hasznalnak, s aki
   kivancsi, az elott zarva maradnak a beavatas kapui. Olvashatunk meg a
   kulonfele ezoterikus egyesuletekrol, tarsasagokrol is, de vigyazni
   kell, mert nemelyikuk fekete magiat uz, noha csak a tiszta feher magia
   elfogadhato (a ketto kozott abban van a kulonbseg, hogy onerdekbol
   vagy a "sotetseg atvilagitasara" hasznaljak-e; hat ez aztan jo
   kriterium). Ugy kell elnunk tovabba, hogy minden cselekedetunk
   istentisztelette nemesedjen, ahogyan az illatozo, gyonyoru mezei virag
   is teremtojet dicseri (vagy netan a meheket csalogatja, sajat
   szaporodasat szolgalva...?).
   
   Aligha lettem volna kepes meg egy fejezetet elolvasni, de szerencsere
   ezen a ponton vege lett a konyvnek. Aminek egyebkent a forditoja sem
   eppen szakmaja buszkesege: olyan nevetseges tukorforditasok fordulnak
   elo a szovegben, mint pl. fozoso (konyhaso helyett), cserehatas
   (kolcsonhatas helyett), stb.
   
   Mit is mondhatnek osszefoglalaskent? Az elso, kozvetlen benyomasom
   mindenkeppen az, hogy itt egy nagy rakas logikatlan, irracionalis
   marhasagot olvastam, amelyet egy tudomanyosan kimuveletlen, onmagaval
   szemben kritikatlan, primitiv gondolkodasu ember hordott ossze nagyon
   hatasvadasz modon (bar jomagam rettenetesen untam a konyvet). Persze o
   maga sem akar mindebbol semmit sem bizonyitani, nyiltan kimondja, hogy
   ezeket a dolgokat csak hittel lehet elfogadni, vagy sehogy. S aki nem
   hiszi, azzal nem torodik; megvan erre is az univerzalis kibuvo: aki
   nem fogadja el mindezt, az azert nem fogadja el, mert meg nem jutott
   el arra a szintre, nincs ra affinitasa. Ezt persze barmikor barmivel
   kapcsolatban el lehet mondani, igy en is elmondhatom, hogy ha szerzo
   nem erti meg, hogy micsoda butasagokat beszel, az azert van, mert meg
   nem jutott el arra a szintre, hogy megertse.
   
   Az elso megdobbenesen es felhaborodason tovabblepve azonban azt a
   kerdest is feltettem magamnak: vajon mi kesztet egyre tobb embert
   arra, hogy ilyen irracionalis dolgokban higgyen? E recenzio kereteben
   termeszetesen nem szandekom errol melyrehato elemzest adni,
   megelegszem par gondolat felvazolasaval. Az egyik tenyezo minden
   bizonnyal a megertes, a vilagmagyarazat keresese. Az ezoteria, mint
   minden mas vallas is, ad egyfajta vilagmagyarazatot; egyseges keretbe
   foglalva targyalja az univerzum mibenletet, benne az ember helyet es
   szerepet, eletenek ertelmet. Ugyanakkor kelloen meseszeru, titkokkal
   es rejtelyekkel atszott ahhoz, hogy egy tundermese vagy kalandregeny
   modjara vonzo legyen; sikeresen integralja tovabba a nagy
   vilagvallasok egyes elemeit, mindenbol a legszimpatikusabb tanitasokat
   kicsippentve. Azaltal pedig, hogy utrol, beavatasokrol beszel,
   szintekrol, melyeken egyre melyebb titkok tarulnak fel a kereso elott,
   felkinalja egy kalandos spiritualis utazas lehetoseget. Megadja az "en
   mindig mindent jobban tudok, anelkul, hogy ezert meg kellene
   harcolnom" elmenyet is: mint lattuk, a konyv szerzoje is mindent
   jobban tud a tudosoknal, anelkul, hogy barmifele kutatast vegzett
   volna vagy egyaltalan szuksegesnek tartana.
   
   Vegeredmenyben tehat az ezoteria a vagyvezerelt gondolkodas termeke,
   aze az attitude, amely keptelen elfogadni azt a tenyt, hogy az
   emberiseg csak nagyon reszleges tudassal rendelkezik a vilagrol es
   sajat magarol, csak nagyon reszleges megoldasokkal rendelkezik a vilag
   problemaira, s az egyen elete, sorsa is egy esetleges, veges valami,
   amely folott nincs teljes kontrollja, s amelybe nem fer bele minden,
   amire vagyik. A vegesseget, a reszlegesseget es az esetlegesseget az
   emberi elme nehezen tudja elviselni; az ember ezert ideologiai
   kornyezetet ugy probalja otthonosabba tenni, hogy egyseges, teljes,
   determinalt vilagkepet fabrikal maganak. Az ezoteria azt hiszi: ha
   felismert nehany olyan egyszeru szabalyszeruseget, mint hogy egyes
   dolgok parba allithatoak es egyikuk bizonyos ertelemben a masik
   ellentete, vagy hogy nemely dologbol harom van, akkor ezt mar mindjart
   rahuzhatja mindenre, es mindent megertett a vilagbol. Ezen a ponton a
   kenyelmessegre valo torekvest is tetten erhetjuk.
   
   Az, hogy az ember otthonosnak tuno vilagkepeket fabrikal maganak, meg
   nem is lenne baj. A baj akkor kezdodik, ha az ember ezen illuzorikus
   vilagkepek kedveert szembeszegul mindazzal, amit a mindeddig egyedul
   valoban megbizhatonak bizonyult empirikus modszerek es a racionalis
   gondolkodas segitsegevel elert. Hiszen a valosaggal egyedul ezek
   jelentik az osszekoto kapcsot. Az illuzorikus vilagkepek
   tulhangsulyozasa elszakit a valosagtol, a reszlegesseg tagadasa
   elbizakodotta tesz; mint lattuk, Dethlefsennek is igen hianyos a
   tudomanyos vagy akar a matematikai muveltsege, orditoan primitiv
   hibakat kovet el, megis azt hiszi, hogy o mindent tud. A valosagtol
   valo elszakadas rontja a tarsadalom adaptacios kepesseget, s
   elobb-utobb olyan konfliktusokhoz vezet, amelyekkel nehez lesz
   megkuzdeni. Ugy velem, az ezoterikus vilagkep vegso merlegelesben nem
   lesz megnyugtato a benne hivok szamara; tobb problemat es konfliktust
   fog felvetni, mint amennyit megold. Talan ez az egyik oka annak, hogy
   manapsag az ezoterianak sok ugyan a szimpatizansa, a hobbiszinten, het
   vegen "ezoteriazo" ember, nagy tobbseguk azonban a mindennapi eletben
   megis konnyen elszakad az ezoteriatol, es racionalis donteseket hoz.
   
   Van tehat meg remeny, hogy az emberiseg megsem vesziti el a jozan
   eszet. En is csak abban bizom, hogy ha sokan olvassak is el Dethlefsen
   konyvet, a szintiszta ostobasagoknak ezt a nagykepu gyujtemenyet, a
   jozan esznek ezt a latvanyos megcsufolasat, talan nem lesznek sokan,
   akik teljesen komolyan is veszik.
   
                            Ertekeles (1--10): 1
                                      
   Szilagyi Andras )
     _________________________________________________________________
   
   Thorwald Dethlefsen: A sors mint esely. (Schicksal als Chance.)
   Forditotta Hajos Gabriella
   Arkanum Kiado, 1992 (azota tobb kiadast megert)
   ISBN 963 7939 10 5
   219 oldal, eredeti ara: 242 Ft
     _________________________________________________________________
   
   Copyright (©) Szilagyi Andras, 1999
     _________________________________________________________________
   
[ SziA konyvrecenzioi: http://www.enzim.hu/~szia/konyvek/ ]

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS