Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX VITA 33
Copyright (C) HIX
1994-08-02
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Sza'mok e'rtelmeze'se (mind)  95 sor     (cikkei)
2 az eredendo bunrol-valaszok (mind)  99 sor     (cikkei)

+ - Sza'mok e'rtelmeze'se (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves VITA-zok!
Megint olvasmany-elmenyeimmel traktallak Titeket. Kapcsolodik sok futo, vagy
kozelmultban futott temahoz. A konyv:
Hamvas Be'la: Tabula Smaragdina - Ma'gia Szutra [Hamvas B. mu"vei, 6. ko:tet]
E'letu:nk Ko:nyvek, Szombathely, 1994, ISBN 963 7918 000 (O:) [nagy rovid o:]
                                       ISBN 963 7918 06 x
Nehany idezet:
 "Aki az ujkori europai filozofiabol indul ki, archaikus gondolkodast
soha megerteni nem fog, nem tud es nem is tudhat. A filozofia Europaban a lete-
zes minden egyeb mozzanatat levalasztva egyedul az ismereteket kivanta rendezni
es ezert vegul is teljes egeszeben tudomannya ohajtott lenni. Mivel azonban a
realitassal tevekeny kapcsolatban a tudomany allott, a filozofia az elo es az
utotudomany sajatsagos faja lett, eppen olyan onkenyes, mint amilyen mulando.
  [...] Minden archaikus beavatas bazisa az aritmologia. Az europai filozofiak
alapja is az, meg ha nem is tudnak rola. Aritmologianak nevezik nemcsak a
szamertelmezest, hanem az ertelmezes osszes kovetkezmenyeit is. [...]
  Ha az ember csak rovid es futolagos szemlet tart azok folott az aritmologiak
folott, amelyek Europaban, termeszetesen ismet teljesen tudattalanul, a dolgok
megismereset, az eletterv felepiteset es megvalositasat iranyitottak, abbol a
remenytelen zurzavarbol, amelybe Europa vegul is kerult, mert abba kerulnie
kellett, sokat megert. Mindenekelott, a szcientifikus matematika szamertelme-
zese. A matematika es kezdemenyezesere az egesz termeszettudomany megkiserelte
a szamot minosegetol megfosztani. Olyan kvalitastalan szamot konstrualt, amely-
lyel tartalmatol fuggetlenul, mint mero formalis elemmel (tenyezovel) lehet
operalni. [...] a szcientifikus szamertelmezes szuksegkeppen [...] valt az el-
dologiasodas bazisava, mas szoval, [...] e steril szam [...] sterilizalta a
gondolkodast, vagy ami ugyanaz, az eletvezetest.
   A szam ertelmezese minden egyeb letezesi mozzanat ertelmezesenek fundamentu-
ma. A szamkoncepcio donti el annak a vilagnak a szerkezetet es kepet, amelyben
elek, s igy annak az eletnek alakjat es ertelmet es sulyat es erteket, amelyet
elek. Az eldologiasodott szamkoncepcio kovetkezmenye az emberi letezes terule-
ten azt az irrealis helyzetet teremtette, amelyben annak szintelenne es erte-
lemuresse es absztraktta es szemelytelenne kellett valnia.
  A kvalitastalan szamkoncepcio megteremtette a kvalitastalan embert. [...] Ez
a minosegtelen, meroben mennyisegi ember, akit ugy ismerunk, hogy tomeg. [...]
  ... a kvalitasatol megfosztott, meroben mennyisegi szam kovetkezteben az em-
ber, ha e szammal operal es ezt a szamot alkalmazza, tud olyasmit csinalni,
mint a technika, de viszont mar nem tud kulonbseget tenni a letezesrol valo
gondoskodas es az elet kiirtasa kozott. A technika ugyanis semmi egyeb, mint az
elet es az elet minosege es szepsege es gazdagsaga es tenyeszete irant tokele-
tesen kozombos (szemelytelen) szam alkalmazasa. A technika ugyanannyi eletet
pusztit el, mint amennyirol gondoskodik, de ugy gondoskodik, hogy azt az ele-
tet, amelyet fenntart minosegtelenne es eldologiasitotta teszi.
  Azzal, hogy a szamkoncepciobol a szam kvalitasat kihagyhatonak veltek, teret
engedtek annak a jelensegnek, amit leghelyesebb szaminflacionak nevezni. [...]
A szaminflacio ilyen fogalmakat teremtett: vegtelenseg, vegtelen szamsor, veg-
telen hatalmas, vegtelen vilagegyetem, hatartalansag, hatartalan haladas, kor-
latlan lehetoseg, vegtelen fejlodes. [...]
  Az archaikus szam minden esetben limes. Hatar. Torveny, ahogy Pal apostol
mondana. Definitiv. Olyan szam, amelynek alakja geometrikus. Minden hagyomanyos
aritmologia pelda ra, a kabalisztikus es az orfikus eppen ugy, mint a szankhja,
a Ji king, vagy a toltek naptar. A kereszteny szam pedig infintezimalis. Vagy,
ha igy jobban tetszik: zenei. Meghatarozhatatlan. Vagyis szabad. A szcientifiz-
mus ezt az infinitezimalis jelleget ertette felre, amikor a vegtelen szamsor,
a vegtelen vilagegyetem, stb. remkepeirol beszelt. Nem vegtelensegrol, kulonos-
keppen nem a rossz vegtelensegrol, hanem a meghatarozhatatlan es szabad cent-
rumrol van szo. Ez az infinitezimalis es szabad centrum a szemely. A keresz-
teny aritmologia szamertelmezese a szemelyes, egyszeri, egyetlen, megismetel-
hetetlen szam.[...]
  Ha most az ember e ketfele szamertelmezes szerint a sorshoz nyul, termesze-
tes, hogy mas kepleteket kell felallitania, mas muveleteket kell vegrehajtania
es mas eredmenyekhez jut, ha a hagyomany szamaibol es mashoz, ha a kereszteny-
seg szamabol indul ki. A dolgot rendkivul bonyolitja, hogy mi a tortenetben a
hagyomany szamabol tenylegesen nem is tudunk kiindulni, mert hiszen letezesunk
teljes egeszeben a keresztenysegbe van agyazva. Amit tudhatunk, legfeljebb
annyi, hogy a hagyomany aritmologiajat nagy igyekezettel magunkra kivanjuk ero-
szakolni, de termeszetesen ebbol eredmeny sohasem lesz, csak stagnalas, es a
helyzet fokozodo zavara. A hagyomanyos szamertelmezes azzal, hogy tortenetben
elunk, ervenytelenne lett. Tenyleges eletunk bazisa a szemelyes (infinitezima-
lis) szam. [...]
  A sors az eletkerek forgatasa oly modon, hogy a kereket az ember maga forgat-
ja es ezzel onmagat forgatja. A forgatas es a forgas egy. A hagyomany sem ki-
vant mast, mint a forgatas egy bizonyos modja segitsegevel a forgastol megsza-
badulni. A sorskeplet megoldasa mindig a szabadsag volt. De a hagyomany a meg-
szabadulas minden muveletet a definitiv (limes, hatar, torveny) szam alapjan
vegezte s ezert az eredmeny sem lehetett mas, mint hogy ismet a torvenyben es
a hatarok kozott talalta magat. A kereket hiaba forgatta, a forgatasbol (kor-
forgasbol) nem lehetett mas, csak a hatarok koze valo visszateres. Ezert min-
den archaikus sorsmegoldas mogott az ujratestetoltes (reinkarnacio) gondolata
all. A definitiv aritmologia szamertelmezese a hatarok kozul nem vezet ki, ha-
nem ujra visszaforgat. A keresztenyseg azt a megszabadulast, amelyet a hagyo-
many ohajtott, ugy erte el, hogy mas szamertelmezes alapjan mas muveletet al-
kalmazott. [...] Ugy, hogy a kozeppontba a szemelyes szamot allitja. [...]
  Az ismeretek halmozasa veszely. Nem a dologi tudast kell novelni, hanem a
szemelyes elet szinvonalat kell emelni. Ha a dologi tudas no, a szemelyes elet
szinvonala csokken, de ha a szemelyes elet szinvonala emelkedik, nem a dologi
tudas csokken, hanem megvilagosodik es leegyszerusodik az egesz, de nem ugy,
hogy szimplabb lesz, hanem ugy, hogy az ember minel magasabbra lep annal me-
lyebbre es tavolabbra lat. Egyetemes tajekozodas. Atlatszo egzisztencia.
  A szemelyes elet szinvonalanak emeleset az Upanisadok vidja-nak neveztek el.
A vidja eberseget jelent. A vidja felso fokan (paravidja) az ember a vilag tel-
jes egeszenek latasara kepesse valik."

Folytatas kesobb, udv, sot, paraudv [kinek a szama a 99 ?]
Attila
+ - az eredendo bunrol-valaszok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Draconus a VITA#24. es Kovacs Tamas Draconusszal egyetertve a VITA#27.
szamaban azt firtatjak, hogy a mindentudas az ember udvtorteneti kuldetese
es nem tilalmas dolog. Igazabol a zsido/kereszteny hit egyik fo tetele az
kell, hogy legyen, hogy az Isten mindentudasaban osztozzanak az emberek.

Amirol irnak, az fontos teologiai kerdes. Nem vagyok szakerto, de megprobalom
leirni, hogyan probalkoznak a fenti kerdes megvalaszolasaval. Az eredeti bun,
mint tobbszor mar rola szo, a mindentudas akarasa, ami egyben azt is jelenti,
hogy ketsegbevonjuk Isten teremtett vilaganak josagat, az Isten altal reank
kiosztott szerepet. Nem fogadjuk el Istennek azt a jogat, hogy eldontse, mi
a jo es mi a rossz. Az, hogy az elso emberek ettek a tiltott gyumolcsbol, a
jo es rossz tudasanak a fajarol, azt jelenti, hogy az ember maga akarja
meghatarozni, mi a jo es mi a rossz. Ezzel megkerdojelezi Isten akaratat,
kinyilvanitja Isten iranti bizalmatlansagat. Vajon Isten igazabol mindorokke
tavol akarta tartani az embert  a jo es a rossz kozotti valasztasnak a
tudasatol? Lenyegeben ez Kovacs Tamas es Draconus kerdese es ennek a
problemanak egy lehetseges teologiai jellegu megoldasat ismertetnem.

Eszerint Isten az embert jonak teremtette es mint foldi kepmasanak
kulonleges feladatokat szant. A kuldetese az ember egy hosszabb fejlodesi
idoszak soran teljesitette volna. A bolcsnek es szabadnak teremtett embernek
a foldon szaporodva es sokasodva a foldet olyannna kellett volna tennie, mint
amilyen eredetileg az Edenkert is volt.  A Satan mar az ember teremtese elott
is jelen volt a vilagban. Az ember a feladatat a gonosz elleni folytonos
kuzdelemben, a kisertesek legyozese soran teljesithette volna. Ekozben az
ember erkolcsi tudata fokozatos fejlodesen ment volna keresztul. A gyermeki
artatlansag allapotabol  a valasztas szabadsagat gyakorolva, a kiserteseket
legyozve eljuthatott volna a hatalom szabadsagaig. Egyre jobban megismerte
volna a jot es atlatott volna a gonoszon. Azonban a szabadnak teremtett
ember mar az elso kisertes soran elbukott. Ahelyett, hogy a kiserteseket
legyozve, a jonak az allapotaban maradva ismerte volna fel a jo es a rossz
kozotti kulonbseget, a buneset folytan a gonosz melysegebol kenytelen
felismerni a jot. Ennyit a teologia magyarazatarol, amit leirtam az
tobbe-kevesbe Luther gondolatmenetet koveti.

Pinter Istvan a VITA#24-be irt uzeneteben azt a feltetelezesemet kerdojelezi
meg, hogy az istenhivok viszonyulasa embertarsaikhoz eredendoen helyesebb, vagy
jobb. Szerinte az ellenkezoje lenne a logikus:
>Ha meg vagyok ugyanis gyozodve arrol, hogy Isten ugyis megjutalmaz engem, ha
>jo vagyok es ugyis megbunteti a rosszakat, pont akkor erdekel kevesbe, mit
>csinalnak az en amugy szeretett embertarsaim. Mignem ha arrol vagyok
>meggyozodve, hogy egymasra vagyunk utalva ebben a terben es idoben korlatozott
>letben, vagyis nem ved vagy gondoskodik rolunk semmifele transzcendentalis
>hatalom, akkor mintegy kenyszeritve vagyok az embertarsaimmal jo viszonyt,
>bizalmat es megertest fenntartani, mert ez a boldogulasom (barmit
>is jelentsen az) feltetele.

Konnyu, de egyben konnyelmu lenne a valaszom, ha ugymond lecsapnam a magas
labdat. Emlegetnem, hogy a Tizparancsolatnak csak az elso negy parancsolata
foglalkozik Isten es az ember viszonyaval, a maradek hat az ember-ember
kozotti viszonyt szabalyozza. Idezhetnem az Ujszovetsegbol, hogy a ket
legnagyobb parancsolat egyike az, hogy szeresd embertarsadat, ahogyan sajat
magadat is szereted. Sorolhatnam a krisztusi peldazatokat arra vonatkozoan,
hogy ebben a vilagban e'lve, embertarsaimhoz fuzodo kapcsolataimban kell
annak megnyilvanulni, hogy valoban Isten kovetoje vagyok. Ezt nem teszem,
mert erzem Pinter Istvan soraibol, hogy mit akar igazabol mondani. Vegul is
azt a nagy kisertest irja le, amin sajnos igencsak sok, magat keresztyennek
tarto ember elbukott es elbukik.

Az USA-ban elok talan jobban ismerik a jelenseget, de nalunk sem kell messzire
tekintgetnunk peldak utan. Are you saved? Ez igencsak gyakori kerdes az
USA-ban, marmint bizonyos korokben es helyzetekben, mondhatni alapkerdes.
Szabadon forditva, a keresztyenseg fogalmaiban kevesbe jaratosak szamara, ez
azt jelenti, hogy vajon te is azok koze tartozol-e, akiket Isten kivalasztott
az udvozulesre. Mivel valoszinu, hogy a HIX olvasoi kozul sokan nem egeszen
ertik a kerdes sulyat, roviden vegyuk figyelembe a kovetkezoket.

Mint tobbszor is leirtam, a Biblia szerint az ember rossz sorsanak, nyomoranak
sajat maga az oka. Az eredendo bunben minden ember reszes. Mint mar irtam, az
Istenhez fuzodo viszony rendezeset megoldast a kulonbozo nagy monoteista
vallasok mas-mas modon kepzelik el. A zsidok a Megvaltot, a Messiast varjak. A
keresztenyek szerint a Messias mar eljott, ketezer eve, Jezus Krisztus
szemelyeben. A keresztenyseg mint zsido vallasi iranyzat indult, az ilyen,
mondhatni fosodortol eltero kegyessegi nezeteket a zsinagoga meglehetosen
jol turte. Hogy megis bekovetkezett a szakadas, az nemcsak annak a
kovetkezmenye, hogy az apostolok a nemzsidok kozott is terjesztettek a hitet
es a poganyok tomegevel csatlakoztak Jezus kovetoihez.

Az elvi ellentet oka foleg az, hogy a zsidok nem ilyen Messiast vartak.
A profetai irasokat ertelmezve olyan Megvalto eljoveteleben remenykedtek,
es remenykednek, akinek eljovetelevel egybol, mindenki szamara bekoszont
az orok beke korszaka, az emberiseg es az egesz fold visszater a paradicsomi
allapotba. Jezus eljovetelevel ez me'g nem kovetkezett be. Jezus peldazataiban
a megvaltast mint folyamatot jellemzi, amely szamunkra ismeretlen ideig, az
O masodik eljoveteleig tart. Nem mindenki tartozik majd a bunbol megvaltottak
koze, csak egy toredek. Azok, akik hisznek, illetve hinni akarnak Obenne.

A hit is Isten ajandeka. A katolikusok szerint ha kuzdunk erte, konnyebben
kierdemeljuk, a protestansok szerint annyira rosszak vagyunk, hogy csakis
ajandekkent, ingyen kaphatjuk Istentol. Az 'Are you saved?' a hovatartozasra
kerdez. Az Istenben hivo, igy magat megvaltottnak erzo protestans azert
kell, hogy jo ember legyen, mert nem bizonyulhat meltatlannak Isten ingyen
kegyelmere. A katolikusnak azert kell jonak lenni, hogy jobban kierdemelje
a kegyelmet.  Mindket reszrol megvan az a kisertes, hogy a hivo tulsagosan a
megvaltasnak az egyedi mivoltara, a megvaltott reszhez valo szemely szerinti
tartozasra osszpontosit. A hivo konnyen megfeledkezhet arrol, hogy egyedul
bizony nem udvozulhet es ezert nem lebeghet angyalszarnyait csapkodtatva es a
tobbi bunos emberen csupan csak sajnalkozva a vilag felett. Istvan, a
kerdeseidre me'g visszaterek. Mindenkinek minden jot kivan  Laszlo

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS