annamtv wrote:
> Sok mindenrol szo esett mar a listan.
> A tancelmelet viszont kimaradt.
> Engem peldul nagyon erdekelne
> a tango zenej, es hogy mikor kell a pozokat
> csinalni.
>
> Aki otthon van a dologban, irhatna
> par sort.
Nos, jol van, egy kicsit meselek a tangorol.
Vannak a listan nalam okosabbak is, remelem, ki fognak egesziteni ill.
hozzaszolni ok is.
Tavaly osszel volt szerencsem 3 hetig Argentinaban jarni (nagybatyam ott
lakik), rengeteg tangot neztem/hallottam/hoztam.
Eloszor is el kell valasztani az argentin tangot (amit mi hivunk annak),
es a versenytancos tangot. Az argentin tangot az evek soran sokszor,
sokan felreertelmeztek (errol lattam kint egy parodiat is - vicces volt
az embernek raismerni bizonyos dolgokra, amiket pl. a versenytancban
szokas csinalni).
Van egy olyan hit, hogy az argentin tango konnyebb. Ez nagy tevedes,
viszont annak sincs igaza, aki az ellenkezojet allitja. A ket stilusban
jelentos kulonbsegek vannak, de _ugyanolyan_szinten_ mindkettohoz
ugyanannyit kell tanulni, gyakorolni. Az mas kerdes, hogy argentin
tangoban konnyebb versenyeredmenyeket elerni. Kint ugyanis nem
versenybol uzik a tangot, hanem szorakozasbol ill. sokan
foglalkozasukkent.
Tobb dolog leszurodott bennem, amikor a profik eloadasat neztem, t.k.
teljesen vilagos lett szamomra az, hogy a tango miert a standard
tancokhoz tartozik. Ma nagyon divat, es sokan azt mondjak, hogy ha ma
kellene besorolni a tangot akkor az a latin tancokhoz tartoznak. Aki
ilyet allit, az szerintem nem latott igazi, eredeti profi tangosokat,
vagy nem ert elegge a tanchoz. Nagyon sok technikai elem van az argentin
tangoban is, es ezek nagyreszt a standard tancok alapelveivel
harmonizalnak (labtechnika, testhasznalat, mozgasvilag,
vezetes-kovetes). Az igaz, hogy az alap tartas az nem "ballroom hold",
de ez leginkabb formai kerdes, nem pedig funkcionalis.
Ami a zenet illeti: az Argentin tango tobb kulonfele ritmusbol all ossze
(kicsit hasonloan a szambahoz, sok-sok ritmus varialodik, bar a
szambaban azok inkabb egyutt elnek, a tangoban ezek inkabb valtogatjak
egymast idoben), hol legato, hol staccato, de vannak koztes variaciok
is. A nalunk gyakran jatszott "monoton" tangok (arrol beszelek, ahol az
osszes utoshangszer egyszerre jatssza a jellegzetes QQQQAQQQQA....
taktust) sokkal szegenyebbek mind erzelmileg, mind interpretalhatosag
szempontjabol. Igaz az is, hogy vannak olyan argentin tangok, amelyek
mar annyira "masok", hogy nem is igazan lehet a "mi" tangonkat tancolni
ra (pl. hosszas bandoneon szolok/utemvaltasok).
A(z europai) tango tancban jelenlevo, es egyre inkabb jellemzo (az
olaszok teljes gozzel hozzak be ezeket) figurak, melyek extrem legato
es extrem gyors staccato mozdulatokbol allnak, jol kombinalva (!!!)
segitenek a viszonylag monotonabb zenekben is a valtozatosabb hangulat
megteremteseben. Ez igy teljesen helyenvalo, hiszen a halado tancosnak
feladata az, hogy magat a zenekarhoz hozzaadva alakitsa az osszkep
(hang+latvany) hangulatat, valtasokat hoz be stb.
Ezert szerintem Andras kerdesere nincs jo valasz ("hol kell pozokat
csinalni"), mert nem KELL sehol sem. A lenyeg a hanulat, a nezo
erzeseinek stimulalasa, amit a zene es a tancos mozgasa egyuttesen valt
ki. Szerintem az a tancos, aki hagyja magat "iranyitani" a zene altal,
egy kicsit babuva valik, ekkor mar nem o az eloado, hanem a zene iranyit
mindent. Marpedig nekem a mesterem azt mondta: "Ha te elveszel a
zeneben, akkor nem tudsz hozzaadni. Nem a te feladatod elvezni a zenet,
hanem a te feladatod az, hogy a nezo elvezze, amit lat es hall. Az
eloadonak ez kemeny munka, melyet a nezonek nem szabad eszrevennie..."
Gondoljatok csak el, a kabaretrefak resztvevoi sem nevetnek a vicceiken.
Ha ok egyfolytaban rohognek, akkor hogyan szorakoztatnak minket?
Szoval a lenyeg az, hogy a pozok is csak elemei a hangulat
atsugarozasanak, (ez nem olyan egyszeru, hogy "vannak a mozgo figurak,
meg a pozok"), es ezt mindenki tetszese szerint hasznalja.
**Ez persze az ELOADOKRA vonatkozik, nem a hobbitancosokra.**
Namarmost az teny, hogy a dramaturgiai hatas sokkal nagyobb, ha a zene
es a mozgas egymassal osszhangban egyszerre produkal valami dramait.
Emiatt van az, hogy az osszes profi, ha demonstral, akkor elore
osszeallitott zenere, elore osszeallitott koreografiat hasznal. A
versenyen, ahol sokszor nem ismert zene szol, ez kisse bonyolultabb.
Sokkal rosszabb egy eppen elhibazott stop a zeneben, mint ha nem
csinalsz ott semmi kulonoset (szerintem). Nezd csak meg, aki pasoban
elveti a bummot. Szerintem sokkal inkabb illuziorombolo, mint ha valaki
NEM csinal pozt egyaltalan.
Visszaterve a tango zenere, nehany "trivia":
- Az argentinok leghiresebb tango enekese Carlos Gardel, szinte nemzeti
hos - de a zeneire nem nagyon lehet tancolni... Ott ugyanis a tango
elsosorban zene, es csak masodsorban tanc.
- Altalaban az argentinok nem fogadjak el a kulfoldi szerzok altal irott
tangokat igazi tangonak. Erdekes kivetel ez alol az egyik leghiresebb
tango, a La Cumparsita, amelyet egy uruguayi szerzo irt (ha jol
emlekszem), de annyira jol sikerult, hogy hallgatolagosan tiszteletbeli
argentinnak fogadtak...
- Ugyanezen zenenek (La Cumparsita) annyi feldolgozasa van (szinte
minden csoport feldolgozta), hogy kiadtak egy "Best of La Cumparsita"
CD-t argentinaban (persze nem ez a cime)
- A(z argentin) tangot kulonbozo nagysagu zenekarok (altalaban 2-8 fo)
jatszak, szinte mindig van benne bandoneon, es szinte soha nincs benne
dobos...
-Az argenntin tangonak az alapvalfajan kivul 2 valtozata van nagyon
elterjedve, ezek zeneben masok, a lepesek lenyegeben ugyanazok, csak a
felosztas es a sebessebuk valtoznak.
- A fobb zenei valtozatok: Tango (amit ismerunk, 4/4-es, 20-40 es
tempoban altalaban), Wals (3/4-es, 62-72-es tempoban), es a Milonga
(4/4-es, kb. 60-70 utem/perc, a ritmikaja is elter a tangotol). Ezek
persze a mai elterjedt formak, ezeknek a tortenelmi alakulasa egy jo
bonyolult dolog (biztos nincs ket ember, aki ebben egyetertene, mint
altalaban torteneszeknel).
Akit a tortenete is bovebben erdekel, az utananezhet.
- Argentinaban ma is vannak tango-barok (milonga-barok), ahol
meghatarozott indonkent pl. hetente van ilyen esemeny (olyasmi, mint
nalunk az otorai tea, de ott csak tangot es valfajait tancoljak).
Fiatalok, idosek egyarant mennek, es mindenki tancol mindenkivel. A
tanctol elteniktve tenyleg elegge hasonlit a teara (voltam egy ilyenen
is).
- A Tango eredetileg a negerek onsegelyezo egyesuletenek, majd az itt
tancolt tancnak a neve volt, bar ennek nem sok koze volt meg a mai
tangohoz. (kb. 1800-as evek eleje)
Ennyit mara.
Udv:
Subi
|