From:
wrote:
>> Keszseggel elhiszem nektek, hogy Bartok Bela az isten, es buszke vagyok
>> ra, hogy o is magyar volt, de attol tartok soha az eletben nem fogom
>> ugy elvezni a zenejet ahogy kellene.
>Nincs ilyen, hogy "kellene". Ugy es azt elvezel, ahogyan es ami neked
>tetszik.
Koszonom... :)))
>> Lagzi Lajcsit termeszetesen NEM hallgatok.
>Miert "termeszetesen"? Talan bizony szegyen Lagzi Lajcsit hallgatni?
>Ezt izibe meg is valaszolom, mert nem akarok ujabb vitat kezdemenyezni:
>nem szegyen.
Valaszom: de nem is nagy dicsoseg...:)
Balint Gabor
http://isis.elte.hu/~balint/
|
At 09:34 10/31/97 +0100, I wrote:
>[...] regebben nem volt
>egyseges normal A, mint ahogy egyseges hangszerkeszlet sem volt. Kozismert,
>hogy pl. a velencei A magasabb volt a mashol hasznaltnal. A normal A
>egysegesiteset a repertoar kialakulasa es altalaban a zenei elet egysegesulese
>tette szuksegesse.
Ez vilagos, de miert volt pl. Bach weimari tartozkodasa alatt kulon
kamara "a" (chamber pitch, 415 Hz) es korus-"a" (choir pitch 463 korul)?
(A normal a-t gyakran ma is gyakran kamara a-nak mondjak.) Vagy az angol
Tudorok idejen volt egy egyhazi piccs meg egy masik, amire peldaul a
hazimuzsikara hasznalt virginalokat stb. hangoltak!
Mi lehet ennek a kettossegnek a magyarazata? (En valahogy ugy gondolom,
hogy az a capella eneklesnel nincs is szukseg szigoruan rogzitett
magassagra - ez csak a hangolhato hangszereknel fontos.)
Feri
|
Tudtatok ti ezt? Vedres Csaba mar negy eve el Szentendren! Elso
onallo szentendrei fellepesere megis csak most, augusztus
1-en, majd 9-en kerult sor a Nyitott Kapuk Galeria-Szinhazban.
A koncertekre izgatott varakozassal keszultem. Annak idejen
megdobbentett, amikor Csaba otthagyta az After Cryingot.
Tavozasanak korulmenyeirol nem tudok semmit -
kivancsi voltam, vajon mi az az uj zenei ut, amit csak
egyedul tud megjarni.
Eneket elektromos zongoraval es szintetizatorral kiserte;
idonkent zenekari bejatszasok szolgaltattak tovabbi hatteret.
Az elektronikus hangszerek es erositett enek bizonyos tavolsagot
eredmenyezett az eloado es kozonsege kozott, de a dontes
elfogadhato kompromisszumnak tunt (Csaba amugy gyenge enekhangjat
elvitte volna a szel a szabadteri helyszinen). A keverest-hangositast
a regi zenesztars, Egervari Gabor vegezte; o szamos dal szovegirojakent
is szerepelt.
Musoran regi After Crying-darabokon kivul (szamomra) uj
hangszeres es enekes muvek szerepeltek. A Fripp-vilag mar,
ugy tunik, kodde valt; a masik nagy peldakep, Keith Emerson
hatasa viszont eleg eroteljes. Az AC-korszakbol is reszben az
Emersont idezo zongoradarabokat - Rondo, Cisz-dor koncertetud -
valogatott. Humoros, jatekos jazzes/ragtime-os dalokat is
hallhattunk - ez az elem is ismert a regi AC-lemezekrol.
Csaba zenei vilagaban viszont uj elem is felbukkant: egyszerubb
zenei vilagu, sima, lekerekitett dallamvezetesu, sanzonszeru,
egyes korai AC-szamokra emlekezteto melankolikus hangulatu dalok.
A musor csucspontjait (szamomra) az "Ime hat megleltem hazamat"
c. Jozsef Attila-vers megzenesitese es a "Jo ejt" c. regi
AC-dal jelentette (ez utobbi az "Elso evtized"-en hallhato;
ketsegkivul az egyik legjobb AC-szam). Rendkivul igeretes
vol egy, meg be nem fejezett zongoraciklusa (juj,
elfelejtettem a cimet - Mindig ket este van? (Weores Sandor
verse nyoman)).
Az "Ave maris stella" (gregorian enek) ketfele feldolgozasa is
szerepelt a musoron: az egyik szitart utanzo szintetizatoron
eloadott, szabadabb feldolgozas volt: ugy hangzott, mit egy
magyar nepdal indiai stilusban. A masik feldolgozas az eneket
dobgep- es szintetizator-kiserettel parositotta. Ez kevesbe
tetszett. Nem tartom szerencsesnek az effele - manapsag eleg
divatos - hazasitast, foleg, ha az eredetihez nem ad hozza semmit.
Elhangzott meg Arvo Part "Fratris" c. muve is.
Csaba enekhangja sokat fejlodott (talan a rendszeres kantorkodas
hatasa...?): intonacioja pontos, tiszta; szovegmondasa ertheto.
Hangja ugyan eredendoen erotlen, de ez cseppet sem zavarja
a produkcio egeszet. Zongorajateka viszont brillians;
rengeteget improvizalt.
Mindket musor tudatosan, aranyosan szerkesztett egyseges egesz volt,
elokeszitett csucspontokkal, feszultseggel es oldasokkal.
Az egesz produkciot rendkivul ateltnek, hitelesnek es oszintenek
ereztem - akarcsak az After Crying (szinte) teljes munkassagat.
Egyszoval: nagy elmeny volt. Ajanlom figyelmetekbe Csaba
tovabbi fellepeseit.
Feri
|