1. |
Re: Biblia-logika (mind) |
236 sor |
(cikkei) |
2. |
feltamadas (mind) |
283 sor |
(cikkei) |
3. |
resume (mind) |
28 sor |
(cikkei) |
4. |
Henri Bergson es a he'berek (mind) |
82 sor |
(cikkei) |
5. |
Kolcsonos szerelem 'kotelessege' (mind) |
36 sor |
(cikkei) |
6. |
Re: Pal apostol (mind) |
39 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Re: Biblia-logika (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A valaszok:
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Re: Biblia-logika, ( 58 sor )
> Idopont: Tue Sep 5 09:33:30 EDT 2000 FILOZOFIA #510
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>>A valóságnak két szintje van. A fizikai, látható és a
>>láthatatlan, szellemi szint.
>Mutasd mar meg azt a lathatatlan, szellemi szintet.
Igazold, hogy letezik.
>Egy icike-picike bizonyitekot legalabb!
A lathatatlan szint ugye nem latszik : ). Hittel ragadhato
meg.
Zsid. 11.1
A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem
látott dolgokról
való meggyőződés.
A kovetkezmenyei viszont lathatok:
Mát. 11.2-5
János pedig, mikor meghallotta a * fogságban a Krisztus
cselekedeteit,
elküldvén kettőt az ő + tanítványai közül,
Monda néki: Te vagy-é az, * a ki eljövendő, vagy mást
várjunk?
És felelvén Jézus, monda nékik: Menjetek el és jelentsétek
Jánosnak,
a miket hallotok és láttok: A vakok látnak, és a sánták
járnak; a poklosok
megtisztulnak és a siketek hallanak; a * halottak
föltámadnak, és a
szegényeknek evangyéliom hirdettetik.
Itt a kovetkezmenyek egyben azonositottak is a Messiast.
Márk. 16.15-
És monda nékik: Elmenvén e széles világra, hirdessétek az
evangéliumot minden teremtésnek.
...
Az Úr azért, minekutána szólott vala nékik, felviteték * a
mennybe, és
üle az Istennek jobbjára. +
Azok pedig kimenvén, prédikálának mindenütt, az Úr együtt
munkálván
velök, és megerősítvén az ígét a * jelek által, a melyek
követik vala. Ámen!
Tehat Isten mogotte all az igereteinek, es azok szerint
cselekszik,
tegnap is, ma is.
Fentiek alapjan (Isteni eredetu) csodanak tekinthetjuk,
amikor a szellemi
dimenzio (Isten Szelleme) ugy avatkozik be a termeszetes
vilagba, hogy
a mukodo torvenyszeruseget a magasabb szintu
(szellemi) torveny felfuggeszti.
De nem ez a hitünk alapja! Az e'lo" Isten beszedeben
hiszunk! Ezért
nem vagyunk UFO-leso"k, csodava'ro'k, stb. Barmilyen
csodaban nem
hiszunk. Isten csodái Jezus Krisztus neveben tortennek, Ot
dicsoitik.
Sokan megszabadulnak eros drogfuggosegbol, leteszik az
alkoholt,
cigarettat, amit pl. egy eleten at sem sikerult.
Gyogyithatatlan betegsegekbol megtereskor meggyogyulnak,
masok megbocsatanak, elengedik a keseruseget,
visszanyerik csaladjukat, szeretetben elnek.
>En is mondhatom, hogy letezik egy
>lathatatlan fdasfsadf szint, elhiszed nekem?
Erted mar, hogy miert nem?
Nem azert, mert ezt ebben a minutaban talaltad ki, tehat
nem kiprobalt.
Nem azert, mert ebben senki nem hisz (te sem).
De ezek is jelzik, hogy erre nem lehet semmit alapozni.
Akik Jezusban hisznek, sokan az eletuket is odaadjak, ha
ugy alakul.
Nem alkusznak meg. Sajnos volt es van ra pelda. Pl. Kinaban
naponta
szazaval halnak meg. Aki megter, megkeresztelkedik,
varhatoan
hamar kivegzik. A fold alatt gyulnek ossze. Es megis nagyon
sokan
vannak, csodak tortennek kozottuk, halottak tamadnak fel,
...
Vallaljak Jezust, ahogy O felvallalta a buneinket, a
bukasunkat.
>>Csakhogy Isten a bűnnel kapcsolatban azt mondta, hogy "
>>mert a mely napon ejéndel arról,
>>bizony meghalsz". Hogyan halt meg Ádám és Éva? Hiszen
>>ettek, és aznap fizikai módon
>>mégsem haltak meg. A szellemük halt meg: ebben az
>>állapotban az ember nem tud közösségben
>>lenni Istennel, fél tőle, nem érti meg Istennek a dolgait,
>O,jaj... egyre kormonfontabb magyarazatok. Isten nem azt
mondta, hogy aznap
>meg fog halni a szellemed. Azt mondta, meghalsz. Nem
haltak meg, igy aztan a
>joisten jo kis csavaba kerult, nem tartotta be a szavat...
: )
Azert volt szukseg az elso verontasra: verontas nelkul
nincs bunbocsanat...
Zsid 9,22
tovabbi peldak a szellemi halalra:
Ján. 5.24-25
Bizony, bizony mondom néktek, hogy a ki az én beszédemet
hallja és hisz *
annak, a ki engem elbocsátott, örök élete van; és nem megy
a kárhozatra,
hanem + általment a halálból az életre.
Bizony, bizony mondom néktek, hogy eljő az idő, és az most
vagyon, mikor
a halottak hallják az Isten Fiának szavát, és a kik
hallják, élnek.
Aki hallja, az fizikailag biztosan e'l. Ha halott is volt a
szelleme, ha nyitott
szivvel hallgatja, bizony az megelevenedik.
Jel. 3.1
..Tudom a te dolgaidat, hogy az a neved, hogy élsz, és
halott vagy.
Ezt mukodo gyulekezetnek uzente Jezus: a bunei miatt lettek
halottak.
A tovabbiakban felszolit a megteresre. Nyilvanvalo, hogy
ezt nem lehet
fizikailag halott embereknek mondani.
Tehat mindezekbol lathatjuk, hogy a Bibliaban a halal
elsosorban Istentol
valo elvalasztottsag a bun miatt, es persze jelentheti a
biologiai halalt is.
>>Ezért kemény szívvel az ószövetség zagyvaság,
>Hat ez az! :)
De ha megter valaki Jezushoz, meglagyul a sziv, es lehull a
lepel... : )
>>Viszont erre bizonyíték minden egyes ember, aki megtér
Jézushoz.
>Nem. Ezek az emberek arra bizonyitekok, hogy sok embernek
szuksege van lelki
>mankora. Van akinek fizikai manko kell, van akinek
"szellemi".
En nem azert tertem meg, mert barmilyen nyavalyam lett
volna.
Eppen egyetemre jartam, gondom nem volt.
Egyszeruen hallottam az evangeliumot, hogy Jezus ertem is
meghalt, es
tenyleg ugy tett, ahogy a Biblia irja. Es hogy ma is el, es
elerheto mindenki
szamara, aki Ot keresi. Isten nem lathato, de meg lehet
talalni.
Az igazsag erdekelt, az vonzott. Ezert tertem meg.
Ésa. 55.6-11
Keressétek az Urat, a míg megtalálható, hívjátok őt
segítségül, a míg közel van.
Hagyja el a gonosz az ő útát, és a bűnös férfiú
gondolatait, és térjen az Úrhoz,
és könyörül rajta, * és a mi Istenünkhöz, mert bővelkedik a
megbocsátásban.
Mert nem az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti
útaitok az én útaim,
így szól az Úr! Mert amint magasabbak az egek a földnél,
akképen magasabbak
az én útaim útaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál!
>>Valamennyien azt mondják, hogy Isten csodálatosan jó,
>Persze, mi mast mondhatnanak? Hogy isten vacak? Akkor meg
miert hisznek benne?
>Kognitiv disszonancia, egyszeru ez. Beleeli magat, hogy
hisz->ezek utan meg
>kell magyaraznia, hogy miert is hisz? Valami vacak
dologban hinni nem esszeru,
>ezert azt kell mondani, hogy "Jaj de csodalatosan jo dolog
ez!". S
>koromszakadtaig vedi. Senki nem mondja azt szivesen, hogy
"Az utobbi 20 evem
>hulyesegre pazaroltam.", inkabb vedi tovabb, minden eszerv
elleneben.
Eppen forditva.
En is mint materialista nottem fel. Harcos ateista voltam,
azt koromszakadtaig
vedtem. De Isten beszede meggyozott, es fel kellett adnom
addigi okoskodasomat.
A Róma 3,4 azt mondja, hogy inkább legyen minden ember
hazug, de az Isten igaz.
Ezért aki az igazságot keresi, nem a többség véleményét
keresi. Nem azzal akar
egy lenni, hanem Istennel.
Más: Az Amway rendszerbe is beleptem, megis otthagytam
rovid ido mulva.
Csalodtam benne. Es ezt vallaltam is. Nem tartotta meg az
igereteit szamomra.
De Jezusban nem csalodtam. Ha nem lenne jo dolog megterni,
nem mondanank.
De a tapasztalat az, hogy "Boldog ember az, a kinek az Ur
bunt nem tulajdonit"
Zsolt. 32.2 (vagy Roma 4,8)
Amikor megbocsatja Isten a buneidet, azok mint egy koteher
esnek le a szivedrol.
Leirhatatlan erzes. Az eredmeny: boldogsag.
Es ingyen van. Mas fizetett helyetted. Ugy hivjak, Jezus.
>A teljes írás * Istentol ihletett és hasznos a tanításra, a
>feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre,
Ha en irok egy konyvet, s ezt beleirom, akkor arrol is
elhiszed?
Gal. 1.9
A mint előbb mondottuk, most is ismét mondom: Ha valaki
néktek hirdet valamit azon kívül, a mit elfogadtatok, átok
legyen.
Mert most embereknek engedek-é, avagy az Istennek? Vagy
embereknek igyekezem-é tetszeni? Bizonyára, ha még
embereknek igyekezném tetszeni, Krisztus szolgája nem
volnék.
Ez persze csak vicc. : )
De tényleg nem vagyunk hiszékenyek.
Sziasztok,
Maci
|
+ - | feltamadas (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>> Maci:
>> Először az ember meghal, utána a láthatatlan (lényegi)
>> része elhagyja a testét, és ha az Úré, akkor az Úrhoz
(fel)
>> megy.
>> Általában így zajlik, és ez mindenki számára érthető így.
>Kati:
>En megint ertetlenke vagyok :)
>A halala utan _azonnal_ felmegy a lathatatlan resze az
Urhoz? Ha igen,
>mi celt szolgal az utolso itelet? S ha nem "az Ure", akkor
hova kerul?
>Ha a halal utan azonnal "felmegy", akkor miert nem
olvashato egyetlen
>beszamolo sem a "fenti" vilagrol a visszatertektol, pl.
Lazartol, vagy
>mas, csodas modon feltamasztott bibliai szereploktol?
Udvozlet Katinak es Juannak!
A feltamadas rendje ket, ill. harom reszben vizsgalhato.
Kulon kell
vizsgalnunk az oszovetsegi rendtartast, kulon a Jezus
feltamadasa
utani korszakot, es nezzuk meg maganak a Mesternek az
esetet.
Bevezetoul az ember teremteserol: Tommyca megadta a
kulcsszavakat,
a leiro vers pedig: 1 Móz. 2.7
És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából,
és lehellett
vala az ő orrába életnek lehelletét (ruah=szellem).
Így lőn az ember élő lélekké (nefes).
A test a fold anyagabol, porbol lett, Isten lehelletebol
jon a szellemi resz,
es a ketto talalkozasa a lelek (szinten lathatatlan resz).
A szemelyiseget
a lelek hordozza (ontudat, emlekek, erzesek, akarat,
indulat).
I. Jezus szol ket ember halala utani sorsarol.
A tortenet az oszovetsegi rendet irja le.
Luk. 16.22-31
Lőn pedig, hogy meghala a koldus, és viteték az angyaloktól
az
Ábrahám kebelébe; meghala pedig a gazdag is, és
eltemetteték.
És a pokolban felemelé az ő szemeit, kínokban lévén, és
látá
Ábrahámot távol, és Lázárt annak kebelében. És ő kiáltván,
monda:
Atyám Ábrahám! könyörülj rajtam, és bocsásd el Lázárt, hogy
mártsa
az ő ujjának hegyét vízbe, és hűsítse meg az én nyelvemet;
mert
gyötrettetem e * lángban. Monda pedig Ábrahám: Fiam,
emlékezzél
meg róla, hogy te javaidat elvetted a te életedben,
hasonlóképen
Lázár is az ő bajait: most pedig ez vígasztaltatik, te
pedig gyötrettetel.
És mindenekfelett, mi köztünk és ti közöttetek nagy
közbevetés van,
úgy, hogy a kik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem
mehetnek, sem azok onnét hozzánk át nem jöhetnek.
Monda pedig amaz: Kérlek azért téged Atyám, hogy bocsásd el
őt
az én atyámnak házához; Mert van öt testvérem; hogy
bizonyságot
tegyen nékik, hogy ők is ide, e gyötrelemnek helyére ne
jussanak.
Monda néki Ábrahám: Van Mózesök és prófétáik; hallgassák *
azokat.
Ama pedig monda: Nem úgy, atyám Ábrahám; hanem ha a
halottak
közül megy valaki hozzájok, megtérnek! Ő pedig monda néki:
Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg
őket, ha valaki a halottak közül feltámad.
Az elso, amit eszrevehetunk, az az, hogy a biologiai
halaluk utan a
szemelyiseguk megmarad, es kulonvalik a fizikai testuktol.
Ebben
az allapotban emlekeznek a foldi dolgaikra, kepesek egymast
felismerni, beszelnek, ereznek.
A testuk ugye eltemettetett.
A ket elkulonulo resz, ahova kerulhetnek: Abraham kebele és
a gyotrelem helye.
A ketto egy helyen van, de van "kozbevetes", es mas a
"klima" is.
Nyilvanvalo, hogy az Abraham kebelebe az Abraham "fiai"
kerultek,
akik sziv szerint az o hitet kovettek.
Gal. 3.7
Értsétek meg tehát, hogy a kik hitből vannak, azok az
Ábrahám fiai.
Jezus is vitatkozott a vallasos kepmutatokkal, akik Abraham
fiainak mondtak magukat:
Ján. 8.37-
Tudom, hogy Ábrahám magva vagytok; de meg akartok engem
ölni,
mert az én beszédemnek nincs helye nálatok.
Én azt beszélem, a mit az én Atyámnál * láttam; ti + is azt
cselekszitek azért, a mit a ti atyátoknál láttatok.
Felelének és mondának néki: A mi atyánk Ábrahám. Monda
nékik
Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az Ábrahám dolgait
cselekednétek. Ámde meg akartok engem ölni, olyan embert,
a ki az igazságot beszéltem néktek, a melyet az Istentől
hallottam.
Ábrahám ezt nem cselekedte.
Ti a ti atyátok dolgait cselekszitek... Ha az Isten volna
a ti atyátok,
szeretnétek engem: mert én az Istentől származtam és
jöttem;
mert nem is magamtól jöttem, hanem ő küldött engem.
Ti az ördög atyától valók vagytok ... mert hazug és
hazugság atyja.
A kepmutato vallasosak test szerint Abraham fiai,
cselekedet es
kivansag szerint egeszen masei.
Tudjuk, hova kerultek az oszov. ideje alatt az emberek az
elkoltozes utan, es hogy miert.
Meg nehany vers a helyszinrol:
Hab. 2.5
Aki tátja száját, mint a Seol, és olyan ő, mint a halál:
telhetetlen,
és magához ragad minden népet és magához csatol minden
nemzetet.
Ekkor minden ember a Seol nevű helyre került (a föld
gyomrában
van valahol). Abraham kebele ebben egy elvalasztott resz.
Isten
donti el, ki hova kerul, a szive, cselekedete alapjan.
Jón. 2.3 (a hal gyomrabol, a mely tengerben)
Nyomorúságomban az Úrhoz kiálték... a Seol torkából
sikolték...
Ide illik még Kóráh fiainak 49. zsoltára.
Még ha örökké élne is és nem látná meg a sírgödört.
De meglátja! A bolcsek is meghalnak; egyutt vesz el bolond
és ostoba, és gazdagsagukat masoknak hagyjak.
Gondolatjok ez: az ő házok örökkévaló ... az ember, még ha
tisztességben van, sem marad meg; hasonlít a barmokhoz,
amelyeket levágnak. Ez az o sorsuk... a Seolra vettetnek,
a halál legelteti őket... alakjokat elemészti a Seol, távol
az ő
lakásuktól. Csak Isten válthatja ki lelkemet a Seol *
kezéből,
mikor az megragad engem. Ne félj, ha valaki meggazdagszik,
ha * megöregbül házának dicsősége;
Mert semmit sem vihet el magával, ha * meghal; dicsősége
nem száll le utána.
Ha életében áldottnak vallja is magát, s ha dicsérnek is
téged,
hogy jól tettél magaddal: Mégis az ő atyáinak nemzetségéhez
jut, a kik soha sem látnak világosságot.
Az oszovetsegben is vilagos kijelentes volt a halal utani
"folytatasrol".
II. Jezus esete:
És kiáltván * Jézus nagy szóval, monda: Atyám, a te
kezeidbe
teszem le az én lelkemet. És ezeket mondván, meghala. (Luk.
23.46)
Jézus tudta, hogy Isten szabja meg, mi lesz a lelkenek
tovabbi sorsa.
Mashol:
Jézus pedig nagy fennszóval kiáltván kibocsátá lelkét.
(Márk. 15.37)
A szoval, lehellettel elhagyta a lelke is a testet.
Zsolt. 18.6
A Seol kötelei vettek körül; a halál tőrei fogtak meg
engem.
Zsolt. 16.10
Mert nem hagyod * lelkemet a Seolban; nem engeded, hogy a
te
szented rothadást lásson.
Csel. 2.24
Kit (Jezust) az Isten feltamasztott, a halal fajdalmait
megoldvan;
mivelhogy lehetetlen volt neki attol fogvatartatnia.
Csel. 2.27-
Mert nem hagyod az én lelkemet a sírban, és nem engeded,
hogy a te szented rothadást lásson.
Atyámfiai férfiak, szabad nyilván szólanom ti előttetek
Dávid pátriárkáról,
hogy ő megholt és * eltemettetett, és az ő sírja mind e mai
napig minálunk van. Próféta lévén azért... előre látván
ezt, szólott
a Krisztus feltámadásáról, hogy az ő lelke nem hagyatott a
sírban,
sem az ő teste rothadást nem látott....
Jezus testere gondja volt Istennek: a harom nap alatt nem
rothadt meg.
A lelket a seol koteleibol, a halal fajdalmaibol
szabaditotta meg.
Ehhez eloszor le kellett mennie. Ahogy Matyas is idezte:
Kicsoda száll le a mélységbe? (azaz, hogy Krisztust a
halálból felhozza.) (Róm. 10.7)
Nem a testeert kellene lemenni, hiszen azt nem mely sirba,
hanem
barlangba tettek, hanem a lelkeert, ami megjarta a
melyseget.
1 Pét. 3.19
A melyben (lélekben) elmenvén, a tömlöczben lévő lelkeknek
is
prédikált (szó szerint: proklamált).
Az Írás mutatja, hogy itt a Noé kortársainak lelkei és
lázadó
angyalok voltak bezárva, a Seol egy mélyebb részében, a
neve
Tartarosz, vagy Hádész.
Jezus ide is leszallt, és bejelentette a megvaltast.
Jezus Krisztus lelke alaszallt, es a halal nem tudta
fogva_tartani_azt.
...Jézus ... a halál elszenvedéséért dicsőséggel és
tisztességgel
koronáztatott meg, hogy ... mindenkiért megízlelje a
halált. (Zsid. 2.9)
A halalt csak "megizlelte".
Jezus feltamadasanak menetrendje:
1. "nem hagyod lelkemet a Seolban"
2. test átváltozása és feltámadás testben (test és lélek
együtt)
Itt megjelent nehany tanitvanynak, akik nem illethettek.
3. Felvitetett az Atyahoz, fopapi szolgalat a mennyei
Szentelyben.
Ezután ujra megjelent a 11-nek, a 12-nek Jeruzsalemben,
otszaz embernek Galileaban.
Eféz. 4.8,9
Ezokáért mondja az Írás: Fölmenvén a magasságba foglyokat
vitt fogva...
(Az pedig, hogy fölment, mit jelentene mást, mint hogy
előbb
le is szállott a föld alsóbb részeire?)
III. Jezus feltamadasa óta Abraham kebele megszunt. Akik
elore
hittek a Messiasban, a feltamadasban, azok Jezussal egyutt
kiszabadultak a Seolbol, Abrahammal kezdve. Jezus ezeket a
Seol
foglyait kiszabaditotta, es felvitte magaval az Atyahoz.
Aki Jezusban hisz, es eljon az elkoltozes ideje, annak a
lelke
O miatta felmegy Istenhez.
Megkövezék azért Istvánt, ki imádkozik és ezt mondja vala:
Uram Jézus, vedd magadhoz az én lelkemet! (Csel. 7.59)
Aki nem hisz, az a Seolban (vagy Pokol), a gyotrelem helyen
varja a testben torteno iteletet.
Mert nékünk mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus *
ítélőszéke előtt, hogy kiki megjutalmaztassék + a szerint,
amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy gonoszt. (2
Kor. 5.10)
.. eljő az óra, a melyben mindazok, a kik a koporsókban
vannak,
meghallják * az ő szavát, és kijőnek; * a kik a jót
cselekedték,
az élet feltámadására; a kik pedig a gonoszt művelték,
a kárhozat feltámadására. (Ján. 5.28,29)
Sziasztok,
Maci
|
+ - | resume (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves FILOZOFIA-olvasok, fokent kedves eszmecsere-tarsaim :) !
Osszegyujtottem mindazokat a cikkeket, amelyekre illenek valaszolnom, es ugy
latom a mennyiseg alapjan, hogy nagy meggondolatlansag volt tolem, hogy
egyaltalan belekezdtem ebbe a beszelgetesbe. Ket lenyeges oka van annak,
hogy nem folytatom: egyreszt olyan naggya es szerteagazova dagadt a temakor,
hogy ha komolyan akarok valaszolni, az nagyon sok idot venne el olyan
dolgoktol es emberektol, amelyek es akik a hetkoznapjaimban sokkal lenyegesebb
szerepet jatszanak.
A masik ok, hogy az elmult napokban folytattam nehany IRL-beszelgetest e
temaban, s ott is ugyanazt ereztem, amit itt a listan: egyik fel sem tud
olyan erveket felsorakoztatni, amelyek dontoek lehetnenek a vitaban, hiszen
alapveto szemleleti elteresrol van szo. Ahogy en mondom Tommycanak, hogy nem
akarja erteni, amit irok, ugyanugy o is mondhatja nekem, es valahol mindket
felnek igaza is van, meg nem is. A szomoru csak az, hogy ezek a alapveto
kulonbsegek odaig erosodhetnek, hogy emberi kapcsolatokat is szettorhetnek.
A pedagogiai megkozelitesem okat szeretnem meg megmagyarazni: tul
azon, hogy ez a szakmam, a jelenlegi munkam olyan specialis erkolcsi
kerdesek ele allit, amelyek miatt fontos volt ebbol a nezopontbol is
megvizsgalnom a kereszteny tanitasokat. De ha tovabb vitaznek Veletek, olyan
lennek, mint az a pap, aki vizet predikal :)) Koszonom mindenkinek a segitseget
,
a hozzaszolasait, akkor is, ha nem jutottunk egyetertesre.
Sziasztok
Kati
|
+ - | Henri Bergson es a he'berek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Istvan!
> Felado : [International]
> Temakor: Henri Bergson es a tobbiek ( 287 sor )
> Idopont: Mon Sep 11 10:23:25 EDT 2000 FILOZOFIA #515
Nem kivanok reszletesen reflektalni irasodra -- nem is nekem kell
:-) --, de ezuttal is kifejezem koszonetemet irasaidert, melyek
tetszenek, es altalaban egyetertek.
A Bergsonrol irtakra azert ragadtam most tollat, mert nem tudom,
tudod-e, hogy amit o a szazad elejen filozofiailag probalt a
pozitivista indulasbol megismeres-pszichologiai jelleggel
megfogalmazni, azt a zsidok nyelvi oroksegkent keszen kaptak.
(Ezzel persze nem akarom azt allitani, hogy Bergson es a heber
szemlelet mindenben klappol, de azert ugy gondolom, nagy foku
hasonlosag, sokszor egybeeses van a ketto kozott -- nem is csoda,
hogy nem tudtak vele se mit kezdeni az europaiak.)
Ha az ember megnezi a gorog-europai idoszemleletet, akkor ott
valoban az talalhato, amit Bergson is leszogez a fizikai ido
tekinteteben: tulajdonkeppen az idoszemleletunk is terszeru! Ezert
is van az, hogy a filozofusok tulajdonkeppen nem tudtak mit
kezdeni az idovel -- lenyegeben nem jutottunk tovabb, mint hajdan
Augustinus: "Ha senki sem kerdezi, tudom; ha kerdik tolem, s meg akarom
magyarazni, nem tudom... ... merem, merem, de mit merek, nem tudom. ... Lelkem,
tebenned merem az idot. ... Az elotted elvonulo dolgok hatassal vannak rad, ame
ly
megmarad benned. ... S ha ez nem ido, akkor nem tudok idot merni."
A heber idoszemlelet mas, mint a hellen -- ok mondhatni a
termeszetes idoerzekelesbol indulnak ki, ezert nincs is szukseguk
kulon megalapozasra. Ok -- nagyjabol -- azt tekintik idonek, amit
Bergson tartamnak nevez. Az idomeresuk is mas, minta gorog. A
gorogok az egitestek mozgasaval mernek -- azaz tulajdonkeppen itt
is a 'terbeli idoszemleletuk' jelenik meg: az egitestek helye
segit az idomeresben. Arrol beszelnek, hogy felkel a nap,
vegigvonul az egbolton, majd lenyugszik. A zsidok ellenben nem a
mozgassal, hanem a ritmussal mernek -- a nap es mas egitestek
fenyvaltozasairol beszelnek. Mi azt mondanank: amig nem kuszik
magasan az egre a nap. A zsidok: "amig melegen nem sut a nap" (Neh 7,3.)
[Ez most nem azt jelenti termeszetesen, hogy mi nem tudunk
ilyeneket mondani, de alapvetoen ezt mi nem az idomeres erelmeben
szoktuk hasznalni, a zsidok viszont igen.] A zsidok tehat a
ritmussal merik az idot, nem a pozicioval...
Exkurzus: erdekes, hogy mig a relativitaselmelet alapjan az ido
mereset 'gorogosen' a tavolsagra vezettuk vissza, addig mara mi is
'heberesen' merunk, a Cs hiperfinom atmenetenek sugarzasat hivjuk
segitsegul, es ennek periodusidejet vesszuk alapul.
A fenti szemleletbeli kulonbsegnek sok folyomanya, ill. vetulete:
Heber Gorog
idoi terbeli
akusztikus vizualis
dinamikus statikus
holisztikus atomisztikus
analitikus szintetikus
teleologikus kauzalis
altalanosbol egyedibol kiindulo
igei-beszedi dologi-targyi
szenzualista teoretikus
pszichologiai logikai
A ket rendszer komplementer. Azaz bar teljesen elternek egymastol,
es ez ellentetesnek tunik idonkent, megis mindketto egyarant
letjogosult, es kiegeszitik egymast. Ahogyan a QM sem szemlelheti
az elektront kizarolag reszecskekent, sem kizarolag hullamkent,
hanem hol igy, hol ugy tudja leirni.
Mondhatni az ismeretelmeleti vitanak ez az oka: komplementer
rendszerek utkoznek benne, egyik sem kepes a masikat megcafolni --
azon egyszeru oknal fogva, hogy mindkettore elengedhetetlenul
szukseg van...
Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca
|
+ - | Kolcsonos szerelem 'kotelessege' (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Kati!
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Re: *** HIX FILOZOFIA *** #513 ( 30 sor )
> Idopont: Mon Sep 11 10:44:09 EDT 2000 FILOZOFIA #515
> Kerlek, ne mondj velemenyt olyasmirol, amit nem ismersz, egyetlen
> felreertelmezett mondat alapjan! Vagy kerdezd meg elobb maganlevelben, hogy
> jol erted-e, mert ez a megjegyzesed szerintem surol egy bizonyos hatart...
Bocsanat! Sajnalom, hogy megbantottalak. (Remelem, kozben sikerult
kiengesztelni...)
> > Ugyanis itt arrol volt szo, hogy a masik akarata ellenere egyik
> > felnek sincs joga tavol tartania magat a hazaselettol, nem pedig
> > arrol, hogy mondjuk minden percben kotelesseguk kozosulni...
>
> Eppen arra utaltam, hogy nem ertek egyet valami szepnek es kolcsonos
> szereteten-szerelmen, onkentessegen alapulonak a puszta kotelessegge valo
> degradalasaval, semmilyen ertelemben! Persze nem muszaj megerteni, amit
> irok, csak _lehet_ ...
Es azt is meg lehet erteni, amit en irok. :-) Senki nem vitatja az
Altalad kepviselteket -- vessuk ossze azzal, amit en irtam. Ha
kolcsonos szerelmen alapul a hazassag, akkor ebbol nem kovetkezik
az is, amit en fogalmaztam meg Pal alapjan? Azaz nem lesz
termeszetes, hogy egyik fel sem tartja magat tavol a masiktol
annak akarata ellenere? Ha igen, akkor nem borult fel a
kolcsonosseg? Ebben a vonatkozasban en nem latok semmi degradalot
-- sot, szamomra epp az degradalna a szerelmet, ha nem volna
'onkentes kotelessege' mindket felnek a masik ilyeten valo
'szolgalata'.
Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca
|
+ - | Re: Pal apostol (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Math!
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Pal apostol ( 15 sor )
> Idopont: Mon Sep 11 15:54:33 EDT 2000 FILOZOFIA #515
> el kell
> ismernem, hogy Pal valoban elkulonitheto modon irta meg a sajat
> velemenyet, es azt, amit isteni torvenynek tartott. A tobbi szoveghelyet
> nem neztem meg, de nem is szandekszom ebbe belemenni, mivel ez csak egy
> oldalvagas volt, ahol is elismerem, hogy igazat allitottal.
Hat akkor vegre valamiben egyetertunk! :-) Mondhatni szent a beke.
(Na jo, tudom, hogy csak a kovetkezo forduloig! :-)
> Ezzel, es azzal, hogy emlitetted, hogy lelkesz vagy, megalapoztad nalam,
> hogy ezentul bizzak a bibliai szoveg ismereteben nalad
Na azert! :-)
> (a teoria mar mas
> kerdes:)
Nem is gondoltam, hogy ebben hipp-hopp megvaltozna a velemenyed.
:-) Talan egyszer azert eljutunk oda is, hogy meglasd, hogy ebben
a cudar keresztyensegben nemcsak orultsegek szerepelnek. Ehhez
persze meg nem kell egyeterteni, csak arra gondoltam, hogy talan
megis vannak a megismeresben olyan elemek, amiket nem lehet
egzaktta tenni, es akkor bizony megiscsak logikai igazolas nelkul
kell az alapokat keresni, melyben az egyik lehetoseg, hogy csak az
igazolt eseteket fogadjuk el letezonek, a masik pedig, hogy a
szemelyes tapasztalat is szoba johet idonkent anelkul, hogy az
Altalad felt szelsoseges relativizmushoz kellene jutnunk -- amitol
amugy mindketten tartunk.
Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca
|
|